Anpassad träning

Nu har jag landat i ett beslut om hur jag ska träna (läs löpträna) under våren. Bakom mig ligger en tung vinter, där varken orken eller motivationen för träning riktigt infunnit sig. Men jag har trots allt lyckats hålla igång någon form av kontinuitet i mitt tränande - och jag har inte känt någon direkt olust över att träna, men ingen större lust heller...

I grund och botten tror jag att hälsan har varit boven i dramat (läs mer längst ner). När kroppen inte riktigt orkar, och inte heller svarar, påverkas motivationen. Det blir liksom inte roligt längre. Men jag har tyckt det varit skönt att köra på ändå. Gjort vad jag kunnat trots de upplevda motgångarna. Snart väntar även pollenallergisäsongen och det är ingen rolig period för en löpare. Nåja, så här långt har jag INGA lopp inplanerade i år, och så får det förbli så länge. Tänker ta beslut allteftersom. Ett beslut om hur jag ska träna under våren har jag i alla fall tagit, och det blir en hel del "lättare träning" med låg puls. Tror det kan vara rätt väg till något positivare.

Körde ett lågpulspass redan i dag. Hade bestämt mig för en timmes löpning där enbart pulsen fick vara styrmedel. Pulsvarningen på klockan var inställd på 135 slag per minut, och där omkring låg jag passet igenom. Det kändes oerhört skönt och jag fick ihop en mil i snöslasket på strax över timman. Och så här kommer alltså min träning att fortsätta i vår. Tanken är att ligga runt 70-75 %  av min maxpuls när jag är ute och springer, och blanda passen mellan långa och korta distanser. Jag tänker mig även backträning med låg puls, snabba intervaller som avbryts så fort pulsen går upp för högt, och så vidare. Variationen är viktig för att det ska vara kul. 

Träning med låg puls passar mig fint och det känns bra att ha plockat upp den här formen av träning igen. Den har många fördelar (minskad skaderisk till exempel) och det behöver nödvändigtvis inte betyda att det är långsam löpning som vi talar om. Kroppen lär sig använda fett som bränsle och bygger upp fler blodkärl som hjälper till att transportera ut nödvändigt syre till musklerna. Jag har tränat så här förr och med tiden klarar man av att springa allt snabbare med samma låga puls. En riktigt bra grundträning.

Även om det mesta av min löpträning kommer bestå av låg puls, så ska jag lägga in några högintensiva pass ibland. Kroppen måste få känna på lite fart också och hjärtat behöver utmanas. Det gäller att inte hamna i ett och samma tempo. Framgent tänker jag öka mängden löpning om allt känns bra. Som ett komplement till detta blir det styrketräning och i den bästa av världar byter jag ibland ut löpningen mot simning, cykling eller rullskidåkning. Men vi får väl se hur det blir med den saken. Löpning är ju trots allt det bästa...

Ska försöka uppdatera både här och i andra sociala medier om hur det går. Blir det några framgångar? Säckar jag ihop? Kolla in Facebook, Instagram eller Twitter för mer info. Länkar finns i högerspalten i denna blogg.



Några av de fysiska problem jag dras med just nu:
  • Smärta i hålfoten till och från
  • Permanent känselbortfall i båda låren (kan bero på ytterligare diskbråck längre upp i ryggraden)
  • Diskbråck i ländryggen
  • Smärta i skuldror, höger överarm, hela axelpartiet samt nacken
  • Hörselgångsinflammation till och från, ständiga öronbesvär 
  • Spänningshuvudvärk (troligtvis pga smärtan från axelpartiet/nacken)
  • Tinnitus

Detta sammantaget påverkar sömnen och givetvis det allmänna välmåendet. Men det är bara att köra på, va? Anpassa sig... ;)

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro