Det funkar inte just nu...

Just nu funkar inte löpningen så bra. Det är tungt och gårdagens tröskelträning var väldigt ansträngande och jobbig. För att inte tala om dagens långpass... Men jag har några teorier om varför det är som det är.

Tröskelpassen brukar vara jobbiga, det vet jag. Kilometer-tempot ligger oftast runt 4:45/4:50 men jag struntar i tiden och kör mest på känsla - där en ansträngning som ligger nära precis vad jag orkar i tre gånger tio minuter får gälla. Den första intervallen blev den snabbaste (4:21-tempo) och de två efterföljande hamnade strax under 4:45-tempo. Inte så viktigt som sagt men en fingervisning ändå. Istället för fem minuters vila mellan varje intervall så utmanade jag mig själv med endast tre minuter. Nöjd med passet var jag men tyckte nog att jag kunde haft lite mer ork kvar efter löpningen. Har ju ändå lyckats med att springa runt 4:30-tempo 45 minuter i sträck förut. Då borde jag klara tio minuter.

I dag var jag ute på veckans långpass. En och en halv timmes löpning utan några egentliga krav. Sprang till Dälderna och vände för att sedan ta mig upp mot Billingehus - bara det en höjdskillnad på ca 125 meter på knappa två kilometer. Det gick jättebra i början. Att hålla 5:20-tempo mot Dälderna var hur lätt som helst. Sen fick jag av naturliga skäl kämpa lite mer i uppförslutningen på Norra Bergvägen och Alphyddevägen. Sista biten upp blev mest gång, där jag la in några kortare ruscher i den branta uppförslutningen.

Väl uppe på berget var det trevligt att springa intill konstsnöspåret där ett par längdskidåkare tränade på flitigt. Min pannlampa var på och när jag nådde de obelysta delarna var den till stor hjälp i mörkret. I alla fall ett tag. Som tur var hade jag bara hunnit springa ca 400 meter in i skogen då lampan plötsligt slocknade.  Lite snopen fick jag vända tillbaka i mörkret och avsluta löprundan på belysta spår och vägar istället. Inte alls vad jag hade tänkt mig. Det tog lite på humöret å lusten och avslutningen av löprundan blev mest en plåga. Det positiva jag tog med mig var att jag kom ut och lyckades jogga 1 300 meter i konstant uppförsbacke innan jag gav efter för att gå. Jag upplever verkligen en utveckling i uppförsbackarna och märker att backträningen ger resultat.

Så var det då det här med varför det känns så tungt med löpningen just nu. Jag tror att det kan finnas flera orsaker till det. Dels så kan det bara vara en naturlig svacka (sådana får man ju lite då och då) eller så beror det på att jag totalt sett har ökat löpträningen den här månaden. Det sistnämnda verkar vara den troligaste orsaken, speciellt då man kollar in skillnaden från förra månaden under samma period (1-25 oktober). Så här långt in november har jag sprungit 178.65k (103,14k), 17:49tim (10:07tim) och avverkat 1 923 höjdmeter (738 höjdmeter). Det är en ökning med nästan 80 % och mer än 100 % vad gäller höjdmeter. Det vore ju konstigt om inte det kändes... Hade faktiskt inte koll på att skillnaden var så stor. Hahaha, galet! Lite mer i närtid så kan jag konstatera att jag vid ett par tillfällen kört två löppass två dagar i rad. Ingen längre löpvila mellan passen alltså. Och i lördags testade jag ett nytt upplägg på gymmet med basövningar på styrkefronten. Träningsvärken efter det passet - med efterföljande backintervaller - har inte riktigt gått ur kroppen än... Till sist kan man misstänka att kroppen inte fått tillräckligt med energi pga min strävan att tappa lite i vikt. Jag ligger på ett litet kaloriunderskott och har tappat ett kilo nu i november. Men jag är noga med att se till att få i mig tillräckligt med mat hela tiden. Speciellt dagar när jag har tränat. Ju hårdare desto mer mat. I dag en bra bit över 3 000 kcal. En stadig frukost är alltid standard, men två lagade måltider per dag hör normalt inte till vanligheterna när det gäller mig. Inte heller då det gäller att hålla nere på godis och läsk. Men det har jag lyckats med rätt bra nu.

Nåväl, i morgon blir det ett styrkepass på gymmet igen (basövningar) och på lördag väntar ett kort löppass efter jobbet. Sen tror jag faktiskt att jag ska hoppa över löpningen på måndag - ta en extraledig dag helt enkelt. Behöver nog återhämta mig något för att sedan försöka komma rätt i fas. Inte löpning två dagar i rad igen! Sen gäller det att lyssna på vad kroppen har att säga också. Att inte vara rädd för återhämtning när det behövs...


Mörkerlöpning med pannlampa (och oladdat batteri) i skogen.

Ljus över Hållsdammen

Summerade tisdagens tröskellöpning






Kommentarer

  1. Som en en-mil-om-dagen löpare, skulle du kunna avsluta 2015 med just en mil. http://sylvesterloppet.se/allman-information/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och alltid jobbar jag på nyårsafton... Men nästa år är jag nog ledig. :) Om jag får ledigt blir det eventuellt deltagande i Winterrun, Göteborg, den 23 januari 2016. 😊

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Årets första löpträning

Tomtejoggen i Karlsborg

Tidig långlöpning