Fortsätter leta efter den sköna känslan i löpning

 Jo, jag finns fortfarande kvar - om än lite mindre på bloggen. Kämpar i motvind med träningen, utan att några större framsteg sker. Tröttheten sitter fortfarande i - och orken lyser med sin frånvaro. Just nu tar jobbet en hel del av min tid också, men det kommer med stor sannolikhet bli bättre då semesterperioderna är över.

Vad har hänt sedan förra inlägget då? Kanske inte så jättemycket. Försökte mig på att få kontinuitet i träningen med låg puls, men det gick sådär. Vardagsmotionen funkar (promenader mm), men att få in rutinen med riktiga träningspass har varit värre. Har försökt, fast kroppen säger ifrån direkt. Tröttheten slår till rejält om jag kör mer än ett pass i veckan. Ska det vara fler pass per vecka får det helt enkelt bli till att hitta en ännu lugnare nivå.

Annars är just den här veckan årets höjdpunkt - där Midnattsloppet i Stockholm väntar på lördag. Dagarna innan loppet hör ett kvalitetspass på Pansarvallen till. Ett träningspass för att "steppa upp" inför det kommande loppet. Jag, Stefan och Jacob träffades och körde ett intervallpass (5x2min/1min gå-vila). För min personliga del var det ett tufft pass. Låg mest i pulszon 4 och 5, och det kändes. Men skönt att få kämpa lite extra ändå. På lördag har jag inga stora förväntningar på prestation. Ska vara med för att det är så himla kul att springa Midnattsloppet på Södermalm i Stockholm, och för att få ett bra träningspass. Även om jag egentligen inte jobbar mot några tider, så kan jag väl på skoj få lista följande:  Bättre än 1.10 betyder GULD. En tid bättre än 1.15 ger SILVER - och får jag en tid bättre än 1.20 är det BRONS. Sämre än 1.20 - ja, då blir det ingen medalj alls...



Bild från Midnattsloppet i Stockholm 2012 - mitt första


Å så för alla er som undrat; "blev det någon solståndslöpning i sommar?" Javisst blev det! Solklart! För 22:a gången i obruten svit sprang jag vid solståndet. Sommarsolståndet i år inföll den 21 juni klockan 11:13:46 (11:14). Jag hade jobbat natten innan, och efter ett par timmars sömn var jag vaken och gav mig ut på ett par kilometers löpning. Det gick bra i sommarvärmen, och nöjd med mig själv kunde jag ta en skön dusch, och sen gå och lägga mig igen. Nästa gång blir vintersolståndet den 21 december klockan 22:48. Jag hoppas kunna vara redo för en ny löprunda då.



Ser inte så glad ut - men nöjd - och trött efter solståndslöpningen...


Till sist vill jag avrunda med att berätta om hur jag ser på min löpning framöver. Just nu är målet enbart att bygga upp konditionen. En prestation i sig, men för övrigt INGA PRESTATIONSMÅL. Inga mål om att springa si och så snabbt - eller långt. Om konditionen bara blir lite bättre, så får det andra kanske komma sen. Jag har länge letat efter den där sköna känslan i löpningen - och jag fortsätter leta... 

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro

Ångestfyllda SLA-loppet