Årets första 50 dagar

Jag brukar ursäkta mig för att det var längesen jag skrev. Det tänker jag inte göra i dag! Det har varit jäkligt motigt det senaste, så bloggen har jag liksom inte haft tid med.

Men träningen rullar på bättre än någonsin. Varvar löpning med styrketräning, å vilodagarna har inte varit så många i år. Hittills har endast 10 av årets första 50 dagar varit helt träningsfria. Övriga 40 dagar har innehållit totalt 43 stycken träningspass (sammanlagt ca 32 timmar, varav löpning 15 timmar, styrketräning i 16 timmar + någon timma med annat). Jämför samma period 2019 då jag bara skrapade ihop drygt 2 timmars styrketräning (men å andra sidan 18 timmars löpning).

Nu tänker den kloke att det här kan väl ändå inte hålla. Nä, jag tror inte att jag kommer träna på så här intensivt så länge till - men jag kör på nu när det funkar och jag är motiverad för det. Man åker alltid på "dippar" - det vet jag - och sjukdomar eller skador kan ställa till det ytterligare. Att jag fått det att funka så här långt är att jag för en gångs skull klarat av att vara disciplinerad, kunnat träna klokt utan att trötta ut mig över tid. Sen har jag haft tur att jag inte blivit sjuk eller så. Snart stundar den jobbiga pollensäsongen och då vet jag att tröttheten och orkeslösheten kommer över mig.

Målet är dock att snitta minst 3-4 träningspass per vecka, fördelat på 1-2 styrkepass + 2-3 löppass (eller någon annan träning). Siktet är fortfarande inställt på att klara milen på mindre än 45 minuter till fots. Både styrketräningen och löpträningen ska ta mig dit är min tanke. Har kört många tröskel- och sub-tröskelpass det senaste. Kroppen får jobba lite hårdare då - och om pollensäsongen tillåter så kommer jag lägga in allt hårdare pulspass framöver (VO2-Max-pass). Då blir det en del springande i obanad terräng, löpning upp för branta stigningar och en del skidgång i slalombacken.




Ser fram emot detta med en skräckblandad förtjusning. Det är en sjukt bra träningsform för kroppens motor, men jag vill hålla mig till aktiviteter som inte sliter för hårt på kroppen. Därför väljer jag just de här aktiviteterna, och liknande tuffa aktiviteter. Blir att börja med korta högpulspass och sedan öka! Ska berätta mer om det här när jag kör igång med det på allvar i vår... Något som inte tar upp pulsen till några högre nivåer, men som ändå är väldigt bra träning, är stakmaskinen. Ska köra den en del på mina framtida gympass. Bra träning som aktiverar hela kroppen. Körde förresten en SkiErg100 i söndags på 23,1 sekunder. Förutom att tekniken inte sitter, så tyckte jag att det var rätt bra... ;)



Löpfakta från i år (jmf samma period 2019):

Löpsträcka: 164,46 km (172,05)
Längsta sträcka: 10,64 km (32,83)
Höjdstigning: 1.373 m (1.312)
Medeltempo: 5:36-tempo (6:23)
Medelpuls: 142 bpm (139)
Snittkadens: 165 (161)
Vertikal rörelse: 8,2 (8,2)
Markkontakttid: 268 millisekunder (274)


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet