Startat upp med basövningar på gymmet

En riktigt aktiv lördag blev det. Och det efter en aktiv fredag med en hyfsat lång löprunda...

Fredagens löprunda blev nästan två mil lång. Jag hade bestämt mig för att köra ett två-timmars-pass med en riktigt låg puls - under min A1-zon (125bpm). Till en början fick jag gå ganska ofta men sen rättade det till sig och jag kunde jogga långsamt allt mer sammanhängande. Fick ihop drygt tvåhundra höjdmeter men i de brantaste backarna for pulsen lätt upp över de 125 och jag fick övergå till gång flera gånger. Några minuter över två timmars jogg var jag hemma igen och då hade jag avverkat 19.62 kilometer - en mycket passande sträcka med tanke på det år jag är född. ;)

Under lördagen hann jag med promenader, intervall-löpning i backe, styrketräning och lite annat. På styrketräningen var Anna med och hon gav många värdefulla tips och råd nu när jag försöker att lära mig några basövningar. Som du kan se via länken så handlar det om styrkeövningar som inte sker i de traditionella maskinerna med vikter. Jag ska ägna en del tid åt dessa framöver för att lära mig och sedan låta dessa vara ett av de naturliga alternativen på mina styrkepass på gymmet. Variation är A och O när det gäller träning. Det måste vara kul och intressant och det här är vad jag ska lära in då det gäller BASÖVNINGAR.

- Bänkpress
- Militärpress
- Knäböj
- Chins
- Dips

Jag hade tänkt mig marklyft också men det funkar tyvärr inte så bra med min dåliga rygg. Fick ont redan efter sju repetitioner. Däremot ska jag variera mina chins med olika grepp (täta/breda, handflatorna mot mig/från mig osv) och typ sittande/hängande där jag drar upp benen och tränar bålen (vet inte vad just den övningen kallas, men kolla bild här). Just den övningen gav stöd i ryggen kändes väldigt bra. Jag körde basövningarna i 10 repetitioner och tre set med ganska låga vikter. Men jag lovar - det kändes ändå rejält i kroppen efteråt.

När jag har fått in dessa övningar någorlunda så kommer jag alltså att variera min styrketräning ganska friskt. På gymmet kommer jag alternera mellan HIT-metoden (f.d. Nautilus?), Maxstyrka och nämnda Basövningar. I samtliga pass ska alltid mina vanliga sjukgymnastik-övningar för ryggen ingå. De gör nytta!  Hemma blir det andra övningar, t ex de här. Sen har Anna lovat att kolla på något alternativ också, som jag får återkomma med senare. Tror att allt det här sammantaget blir ett bra och lagom varierat styrkeupplägg...

Blott några timmar efter lördagsgymmet var det dags för ett intervallpass i en av stans många utmanande backar. Den här gången valde vi backen utmed Ekängsvägen mellan Billingehov och Ekängens pizzeria. Sex stycken intervaller som var tvåhundra meter långa visste var de satt. Vi höll en ganska hög fart och för min del handlade det som vanligt om att hålla en lagom hård ansträngning utan att ta i allt man hade. Men på den sista intervallen märkte jag att det inte fanns mer att ge när det blev som brantast.

Ett bra pass blev det i kylan (minus 6 grader) och när jag kom hem så var jag motiverad att laga till en god kasslerpaj. Den blev tyvärr lite lätt torr den här gången - men var god ändå. Och på tal om mat - energiintaget och vikten funkar fint så här långt. Räknar ju in alla kalorier i appen Lifesum, som jag berättade om i ett tidigare inlägg, och ser till att intaget blir rätt fördelat mellan kolhydrater, protein och fett. Sen håller jag koll på att det inte blir lite mindre godis än förut och att jag inte överstiger "min kalorinivå" alltför mycket. Ett par dagar efter att jag startade med detta hade jag gått upp 0,4 kg, men nu är jag ett halvt kilo lättare än när jag startade mätningen/räkningen den 12 november. Men lördagar är "fridagar" och då stoppar jag i mig vad jag vill...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet