Grymma intervaller, grym smärta!

Ska jag börja med det som är bra eller det som inte är så bra? Äh, jag går på det som inte är så bra - det gör förbaskat ont i höger sida av midjan/höften i höjd med övre delen av bäckenet (Ilia crest). Ni kunde läsa om det i bloggen i onsdags, att jag drabbades av denna smärta redan i tisdags. Den hängde i under veckan men kändes ganska okej fram till nedvarvningen på dagens löpträning i backe.


Uppe på Billingen - på Åsbotorpsvägen - satte smärtorna in ordentligt


För just löpträningen var dagens positiva grej. Sprang tre grymma backintervaller uppför den branta och jobbiga backen från Billingehov till Åsbotorpsvägen uppe på Billingen. Varje intervall var 800 meter lång och pulsen försökte jag så gott som möjligt hålla i pulszon 3, vilket innebar att jag fick gå en del.

När jag var uppe på toppen var pulsen hög och jag själv rätt så slutkörd. Efter några hundra meters lugn nedjogg kände jag den numera välbekanta smärtan i höger sida av midjan. Det gjorde faktiskt såpass ont att jag var tvungen att gå en bit. Försökte jogga några gånger - men det gick bara inte. Det blev mycket gång. Den allra sista biten nedför lyckades jag dock knyta ihop med några löpsteg - men oj vad ont jag har nu efteråt.

Har många funderingar på vad det kan bero på. Ryggbesvären ligger högt upp på misstankelistan såklart. Men eftersom det var på väg att gå över är min tanke att det kan bero på någon form av överbelastning - men med ryggbesvären som del av orsaken. Har ju kört på med ett antal nya styrkeövningar den senaste tiden, vilka aktiverat muskler som jag inte tränat förut (muskler som, när de är starka, ska motverka bland annat den här typen av smärta). Detta i kombination med ett par tuffa löppass (intervaller) i veckan, har kanske bidragit till det jag nu upplever.

Under veckan har jag testat värme, kyla, smärtstillande gel, vila, rörelse, stretch, massage, spikmatta, foamroller. Inget tycks hjälpa. Ja, långvarig vila då möjligtvis...

Söndagens tänkta långlöpning ställer jag in. Får se hur det går att ta en promenad istället. I kväll har jag knappt kunnat gå alls... Bokade in mig på en extratid hos sjukgymnasten på tisdag. Kanske kan få redan på orsaken och tips om vad jag kan göra. Känns skit just nu - men det är väl vid såna här tillfällen man får passa på att lägga in "alternativ träning" - läs cykling, simning. Jag kallar det här för "gubb-besvär" och vill ge er alla rådet att styrketräna bålen och säte så mycket som ni bara kan. Då slipper ni sånt här...

Tack för i kväll!


FAKTA
Backträning, intervaller:
Sträckan är 2.600 meter lång och bjuder på en höjdskillnad på 153 meter, vilket ger en medellutning på 5,8 % motlut. Som mest är långa sträckor av backen uppemot 7 %. Sprang med pulsen som styrmedel. Ville ligga i pulszon 3 så mycket som möjligt. Sträcka 1 gick i 5:02-tempo (2 i 6:14, 3 i 6:34).

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet