Sprang norska intervaller i Norge


Heisann!

Den 17 maj var Norges dag - men den 18 maj var dagen då jag anlände dit för en weekend i landets huvudstad, Oslo. Vädret var kanonfint hela helgen, och många steg blev det i staden, så man kan inte vara annat än nöjd.





Det var en helg där jag bara tog det lugnt. Nja, inte "bara" förresten. På lördagsmorgonen var jag ute och körde ett intervallpass. Löpning då - med så kallade "norska intervaller", landet till ära... Det brukar vara ett riktigt kämpigt pass och den här morgonens hårdkörning var inget undantag. Stack ut på fastande mage innan det hunnit bli alltför varmt. Intervallerna var fyra minuter långa och fyra till antalet, och där brukar man ligga nära sitt max under hela intervallen. Sen är det brukligt med återhämtning under tre minuter (efter varje intervall) där pulsen helst inte ska gå under 70 procent av ens maxpuls. För min del innebar det att jag fick börja springa igen efter 1,5 - 2 minuter i återhämtningsfasen - sedan hård löpning igen.




Det var ett svinjobbigt pass och jag var glad när det var över. Men samtidigt stolt över att jag klarade av det. Efter en skön dusch och en god hotellfrukost var jag redo att ta mig an staden. Vi hade redan på fredagen vandrat runt på en hel del ställen och lördagen fortsatte likadant. Det blev rejält många steg var dag. Bjuder er på ett litet bildsvep från dagarna i Oslo här nedan.

Ha det bra!


Radison Blu-skrapan

Operans tak var som ett stort lutande torg

Vägen upp mot slottet var inte grusat längre

Hartvig Nissens skole - ni vet - där SKAM spelades in...


Skriet från 1893 av Edvard Munch. Denna hängde på Najonalgalleriet i Oslo.


Ett av husen i regeringskvarteren bär tydliga spår efter terrorattentaten den 22 juli 2011

Den här fasaden var helt klädd i en presenning som var utformad med fönster 

"Bussen stopper ikke her" var budskapet vid denna busshållplats, vilken var placerad nära den plats där bilbomben exploderade. Sedan attentatet har inga bussar stannat här - men hållplatsen är kvar precis som den var då. Nu som ett minnesmonument för att eftervärlden inte ska glömma det hemska som hände den 22 juli...

Rådhuset i förgrunden, Holmenkollen i bakgrunden. Bilden är tagen från Akerhus fästning

Monolitten i Vigeland-parken, en del av Frognerparken

En iskall öl och pizza satt fint på lördagskvällen

Ute på Bygdö





Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro