Promenadernas dag

Man blir lite smått bortskämd av att vara ledig sju dagar i sträck samtidigt som det bjuds på högsommarväder. Semesterfeeling är ordet för de här dagarna som gett så mycket sol och värme, lata dagar och härliga upplevelser.

Började dagen med en stadig frukost som vanligt (havregrynsgröt, två ägg, två mackor, juice och ett stort glas vatten). Sen tog jag med mig Selma (hunden) ut på en lång förmiddagspromenad. Vi gick upp på berget via Billingstorpsvägen, Slalomvägen och Alphyddevägen. Det lutar kraftigt uppåt det mesta den vägen, men vi tryckte på bra i promenadsteget. Det tog inte så många minuter att ta sig upp dit. När vi väl var där fick Selma sin belöning med ett dopp i Hållsdammen.




När det är så här varmt är det viktigt att man ser till att få i sig vätska - helst vatten - med jämna mellanrum under dagen. Jag är dålig på det men nu ska jag försöka få ordning på det. Ska alltid ta ett glas vatten vid varje måltid under dagen. Tror att det blir en bra grundregel. Lätt att komma ihåg om inte annat och den ska gälla även vid mellanmål, och även om jag intar annan dryck till själva måltiden. Då borde vätskebalansen i kroppen bli bra. Eller?

På eftermiddagen var jag och Selma ute på ännu en utflykt. Vi tog bilen till en av de, i mitt tycke, vackraste sommarorterna här i närheten av Skövde; Karlsborg. Jag har alltid trivts bra där och då speciellt på sommaren. Skulle gärna ha ett sommarboende där. Det blev ytterligare några långa promenader, bland annat i Norra skogen, Rödesund och innanför skyddsvallarna på fästningen. Stigen utmed Bottensjön från campingen och till Haganäset rekommenderas starkt. Och att strosa runt inne på fästningen är också en höjdare. Missa inte Vanäs udde för all del. Selma fick sitt - totalt drygt tre timmar av promenad i dag (och två bad... å lite glass).









Låt mig också få berätta att jag har föranmält mig till Wings for Life i Kalmar 2017. Den 7 maj är det magiska datumet nästa år, och jag vill givetvis vara med för ett nytt försök på distansrekord i loppet. Jag gillar tanken med Wings for Life World Run och det faktum att det är ett välgörenhetslopp. Men jag funderar på om jag ska springa loppet i Norge istället. Det går i Stavanger, en av Norges mest regniga platser, tror jag, och det kanske vore bra med tanke på min pollenallergi? Men som sagt, jag funderar ett tag till. Vore kul om ni blir fler som hänger på. Vem av er ställer upp? ;)

Jag har ju gnällt en del om min pollenallergi den senaste tiden, så jag tänkte att jag kunde växla över till mina problem med höger axel och arm som jag har för tillfället. Det gör ont och har gjort så i nån månad ungefär. Kan inte röra armen som vanligt utan att det hugger av smärta när armen hamnar i vissa vinklar. Har tagit det lugnare på gymmet men det tycks inte ha hjälpt så värst mycket. Nu har jag inte besökt gymmet på ett bra tag, framförallt på grund av det fina vädret, men smärtan har inte släppt ändå. Det stör mig. Kanske dags att besöka sjukgymnasten snart igen. Och gymmet!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet