Så här blir min träning fram till Göteborgsvarvet

Nu tror jag att jag vet hur min träning fram till Göteborgsvarvet den 17 maj ska bli. Har tänkt till utifrån mina tidigare erfarenheter av överbelastning och skador. Med detta hoppas jag på fina resultat.

Som ni vet har jag ökat fokus på löpningen från denna vecka. Grundtanken är tre löppass och två styrkepass (bålstabilitet) per vecka - men nu har jag bestämt mig för att starta lite mjukare. Istället för det tredje löppasset lägger jag in ett cykelpass. Tänkte mig ca en (1) timmes lågintensiv cykling för uthållighet och benstyrka. Jag får variation i min träning, jag sparar på mina ben och får dessutom med mig mer bålstabilitetsträning. Detta får först och främst gälla dessa tre första veckor. Sen ska jag testa att köra tre löppass per vecka fram till nån vecka före "Varvet" - då drar jag ner en del på min vardagsmotion och lägger endast in några få lätta träningspass. Jag hoppas att detta ska funka och att jag får hålla mig skadefri. Då kan jag nog sätta personbästa i detta halvmaraton...

Kommentarer

  1. Härligt! Jag har precis kommit igång efter ett längre uppehåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Ska du oxå springa Göteborgsvarvet, eller tränar du lite ändå? Jag har "sprungit" två halvmaraton - fick 2.46 (2000) och 2.25 (2013). Får jag hålla mig skadefri och ha magen i form på loppet + ha en bra dag, så tror jag på en tid runt 2.10 i år. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet