Träning för ett personbästa?

Visst är det kul när man får slå sin bästa tid någonsin på en viss distans? Jag gillar milen och halvmaror - och jag drömmer fortfarande om att kunna pressa mina bästa tider där en dag. Men jag vill inte pressa mig själv till det. Inte för hårt i alla fall, varken i träning eller tanke. Däremot vill jag träna regelbundet och klokt, för att vara redo den dag man känner att allting stämmer. För då vill jag ha både fysisk och mental kraft för att kunna slå till...





Åldern talar ju inte direkt för några större underverk - men får man bara vara skadefri och ha kul på träningspassen, så ser jag ingenting som omöjligt. Jag har skrivit om hur jag ska tänka, träna och några ord om det jag tycker kan vara en osund jakt på personbästa. Du kan hitta det inlägget under Fakta & fördjupningar".

För övrigt kan jag berätta att jag fortsätter träna inför mitt första maraton, Helsingborg Marathon sent i sommar, där det överhuvudtaget inte finns några tankar om "galna tider" eller så (typ sub4tim). Där vill jag bara klara av distansen, och jag hoppas göra det på runt 4-5 timmar. Det är ingen orimlig tid. Men man vet ju aldrig hur kroppen reagerar på en så lång sträcka. Man kanske inte ens klarar av att slutföra hela loppet? Det här är än så länge okänd mark för mig och jag är väldigt ödmjuk inför utmaningen...

Har lämnat Garmin Connects fina träningsprogram nu förresten. Garmin-upplägget har lagt en bra grund tycker jag, men nu har jag lagt upp ett eget träningsprogram som både innehåller långa lugna lågpulslöpningar, tuffa tröskelpass och intensiva intervaller. Tänker nämligen in Midnattsloppet Stockholm i sommarens träning också, men mer om själva träningsupplägget kommer längre fram. Håll ett öga på Fakta & fördjupningar framöver, för det är där inlägget dyker upp.

Det blir en spännande sommar. Och jobbig...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro