Billingestafetten 2018: Bättre än väntat!

Sist talade jag om hur hektiskt allt är. Det har fortsatt likadant den här veckan - ja, snäppet värre än förra veckan, tror jag. Det har varit så mycket nu så jag minns inte riktigt... Jobb, flyttarbete, massor av mil i bilen, stress och mitt i alltihop: Billingestafetten!

Vårt lag "Bengts vänner" ställde upp med samma uppsättning som förra året. Startordningen i år var Anna, Jacob, jag, Stefan och Micke (Bengt). Ingen av oss var väl riktigt i samma form som förra året men alla gjorde kanoninsatser ändå. Micke, Stefan och Anna var snabbast - jag och Jacob tog det lite lugnare. Vi placerade oss på en fin tjugosjätteplats (26) bland 190 startande lag (totalt var 200 lag anmälda).

Start- och målområdet var i år lokaliserat till bandybanan och loppet gick till 99 procent på asfalt/betong. Förra året sprang vi mest på stigar i skogen men den banan kunde inte användas på grund av stora ombyggnader på spårområdet. Anna gick ut hårt och vid första växlingen hade hon placerat oss långt fram bland de tävlande lagen. Efter Jacobs och min runda låg vi på plats 46, men vi hade ju som väl var två starka löpare i slutet också. Stefan och Micke gjorde riktigt starka rundor och förde upp Bengts vänner till plats 26. Ja, det var alla i vårt härliga lag som tog oss fram till en sån här fin placering - och jag måste säga att vi presterade nog var och en bättre än vad vi kunde föreställa oss. Den totala tiden blev 1.17:56 (6,5 minuter långsammare än förra året).

Min egen upplevelse av min sträcka var att jag inte alls kunde prestera som jag önskat. Men som ni vet har jag haft ett dåligt år och just den här dagen var jag dessutom både mentalt och fysiskt slutkörd. Benen var rejält stumma efter allt bärande i samband med måndagen och tisdagens flytthjälp och det var faktiskt så illa att jag knappt kunde gå några timmar innan stafetten. Jag hade ätit och druckit dåligt och sömnen hade varit så där. Därför är jag oerhört stolt över att ändå kunna prestera så pass som jag gjorde. Varje varv var drygt 1,5 kilometer långt enligt allas pulsklockor och mina varv gick på 7:35 och 7:32, vilket med vår uppmätta distans betyder 4:50/4:48-tempo. Bättre än väntat och nästan lika jämt som förra året. Men pulsen låg väldigt nära min tröskelnivå - så jag var på gränsen till att klappa ihop, trots det blygsamma tempot ...

Billingestafetten är ett helt fantastiskt arrangemang och en härlig folkfest. Träningskonsulten med Patrik och Anna i spetsen har fått till något riktigt bra som jag hoppas de fortsätter med. Att få ut tvåhundra femmannalag en tisdagskväll i Skövde är banne mig inte dåligt. Räkna med att Bengts vänner kommer igen nästa år. Då har vi slipat formen och kommer ge årets vinnare ELON Norrmalm en riktig fight... ;)


Efteråt fick vi en picknick-kasse. Gott att äta, trevligt sällskap och bra resultat! Kan man vara annat än nöjd?
Bild: Anna


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro