3 mil i veckan

Att ha något slags mål med löpningen motiverar mig att fortsätta. Visst tycker jag att det är skönt att springa men jag behöver något mer. Nu är målet att återigen snitta tre mils löpträning per vecka. Där låg jag förr, och det är en ganska lagom sträcka fördelat på tre eller fyra träningspass. Den här veckan har jag lyckats passerat tre mil med några hundra meters marginal, och det har inte hänt så ofta i år. Men jag känner att det nog är vettigt att öka på veckodistanserna försiktigt och successivt, tills jag når 30 kilometer per vecka igen. Just nu, sedan åtta veckor tillbaka, ligger min löpmängd i snitt på 23 kilometer per vecka. Första halvåret i år (1 januari - 30 juni) sprang jag drygt 11 kilometer i snitt varje vecka. Så det blir bättre och bättre.

Efter Midnattsloppet i Stockholm har det blivit något av en nystart i min löpträning. Den här veckans tre pass har varit riktigt bra. I tisdags, sju kilometers stabil löpning. Likadant i torsdags, då jag gjorde årets näst snabbaste mil trots att jag inte tog i så värst mycket. Å så i dag, då jag sprang ett av årets längsta pass - 13 kilometer lång lågintensiv löpning med väldigt jämt tempo (aja, blygsamt skryt) och avslutande sex kilometer med lite högre tempo (ånej, mer skryt). Underbart! Efter den här veckan vågar jag hoppas på att klara av att komma tillbaka till min gamla löpform igen. I alla fall nästan i samma form...


På grusvägen mot Axtorp i Rankåsskogen, strax utanför Tibro, gick dagens löpträning

Älskar tallskog! Så vackert...

Höll mig runt 5:50 per kilometer ganska väl i början. Sen gick tempot upp något.


En portion pasta och en öl med grabben på Mamma Mia i kväll. Gott kan jag lova... 



Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro