Sol, bad och hård träning

Tja!

Är inne i en skön semesterlunk nu, så uppdateringarna här i bloggen kan komma att spegla det. Men nu är jag här och kan berätta att jag har haft en superbra vecka med tre löpträningar, promenader, massor av bad och sol. Ja, vilket väder vi har haft. Sol var dag och högsommarvärme de flesta dagar. Inte en droppe regn... Och motorcykeln har jag besiktigat också, å servicen är bokad - så nu hoppas jag på några turer i sommar. Höjdpunkten i helgen var dock när jag fick träffa mina barn och mitt barnbarn tillsammans nu i lördags.


Efter ett par år i garaget har motorcykeln efter fyra år kontrollbesiktigats - helt utan anmärkning...

Var i Karlsborg och badade i fredags. Tog en bild på Vanäs fyr då jag passerade den på promenaden med Selma.


Ni har förmodligen redan läst om veckans tidigare träningspass... I samband med att solen gick ner på lördagskvällen var jag ute och sprang ännu en tuff runda i värmen. Målet var tröskelträning, där pulsen skulle ligga nånstans runt 150-160 slag per minut. I den typen av träning är farten oviktig men ändå intressant att se efteråt. Fokuset ligger istället på ansträngningen och pulsen - där pulsklockan var inställd på att varna om pulsen var för låg eller för hög. Vid tröskelträning ligger man strax under den kritiska gränsen då man inte orkar springa mer. Alltså, löpningen ska vara ganska hård men inte så hård att du måste ge upp. Man ska orka den planerade tiden/sträckan ut.

Upplägget var enkelt; uppvärmning, två intervaller (á 4 och 6 minuter) med återhämtning efter varje (halva tiden av tröskelintervallen) och sedan nedvärmning. Jag hade medvetet planerat för att springa varje intervall där det var lättsprunget, vilket innebar att jag fick hålla ganska bra fart för att behålla pulsen uppe på rätt nivå. Det var riktigt jobbigt! Ville ge upp i båda intervallerna men höll ut. Känslan efter var inget vidare och mina tankar var därför negativt laddade. "Ska jag någonsin klara av att springa långt med hög ansträngning igen?" "Ska jag kunna springa långt alls?" Ja, ni förstår säkert... Målet med min tröskelträning är att fortfarande kunna springa med hård ansträngning i åtminstone 35 minuter under träning. Men att klara det är nog ganska långt borta. Riktigt långt borta!


Bekymrad i onödan?


Jobbet var i alla fall gjort och det kändes bra. Det mesta av negativiteten är borta nu och jag förstår att det bara är att kämpa på med pass efter pass tills formen hittar tillbaka igen. Struntar egentligen i tempot men det vore gött att komma tillbaka till tiden då man orkade jogga tre mil utan att ta helt slut. Det lär ta sin tid - men vem har bråttom?


Selma var med och badade i Vättern i Karlsborg i fredags. Här är ligger hon utslagen på den sönderbrända gräsmattan och gottar sig i solen. För övrigt hade hon tillgång till både dricksvatten och svalkande skugga.


Vi får se hur det blir. Tvekar dock lite på hur det blir med mitt deltagande i Midnattsloppet i Kvänum. Dels så ska både bilen och motorcykeln in på service samma dag som loppet går - och sen lär ju inte orken och uppladdningen vara den bästa efter en sådan lång och stressig dag. Men inget är bestämt än. Btw, det har börjat regna ute nu. Gött!

Good bye... :)

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på