Skönt pass i skön natur

Rankås bjöd på vacker natur, sol och blåst i kväll. Vinden var lite småkall men efter en stunds joggande var man snart varm igen. Då var det bara gött när de kalla vindarna mötte en.

Som ni förstår blev det löpträning i Tibro denna dag. Hade varit hos gamla mor och hjälpt henne med trädgårdsarbete och handla på Ica. Körde upp till Rankås fritidsområde där den gröna milen låg framför mig - en mil som nog egentligen bara är 9,5 kilometer lång... Men då jag visste om detta sedan tidigare så jag startade löpningen redan nere på parkeringen.

Milspåret är riktigt fint i alla fall och naturen väldigt inspirerande (om man gillar öppen tallskog). Det är lätt kuperat, men utan att ta musten ur en. Passade mig bra eftersom det var låg puls som gällde den här gången. Mitt mål var väldigt enkelt; jag skulle göra vad jag kunde för att hålla pulsen under 146 slag i minuten. Det blev en behaglig resa med en blandning av lätt jogg och gång.

Efter en dryg timma hade jag sprungit igenom mål-portalen, ner till parkeringen och upp igen. På så sätt fick jag ihop min mil. Pulsen hade gått upp till 154 slag per minut vid något tillfälle - men snittet blev 141 (76 % av maxpuls). Medeltempot 6:14. Skönt pass i skön natur... Kan verkligen rekommendera er att testa på löpning i något av Rankås spår, om ni har vägarna förbi där. Eller kanske bara en promenad.







Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på