Är det här verkligen löpträning?

Hej på er!

Hur har ni det i det sköna vårvädret? Som ni såg i förra inlägget så blommar det lite här och var i Skövde just nu. Fjärilarna börjar synas också. I går såg jag både citron- och nässelfjärilar ute i skogarna. I de sociala medierna kan man följa vårens ankomst runt om i Sverige, via olika konton och bloggar som delar med sig av diverse vårtecken. Det är kul och det märks verkligen att även människor "blommar ut" nu när solen stiger allt högre på himlavalvet. De flesta blir glada.

Vi har nog alla längtat efter våren, och i går fick vi ju till och med en försmak av sommaren här. Vid Skövde flygplats var den högsta noteringen 25,0 grader. Läste att toppnoteringen i Sverige blev 27,2 grader (Oskarshamn), och den är tydligen den näst högsta april-temperaturen under det här årtusendet (Markaryd fick 28,8 grader i april år 2000). Och i Malmö och Lund har det till och med redan blivit (meteorlogisk) sommar...


Men nog om vädret. Nu ska vi snacka löpning och löpträning - om vi nu kan kalla det jag gjorde i dag för löpträning. En del skulle nog inte kalla det träning ens... Men för mig, som är lite äldre, är det bra träning. Kanske du undrar vad det är jag snackar om nu? Ska ta och berätta mer!

I januari i år sprang jag för första gången ett pass med extremt låg puls. Tog då med mig hunden och ställde in pulsklockan på att varna när hjärtslagen gick över 110 per minut (drygt 59 % av min maxpuls). Det är riktigt lågt och jag hann bara jogga korta sträckor innan pulsklockan varnade för hög puls. Då gick jag tills pulsen hade gått ned till ca 90-95 slag per minut. Sen blev det jogg igen.

Upplägget var likadant i dag! Samma plats men den här gången hade jag inte Selma med mig - men var inte utan sällskap för det. Jacob och Anna var med och jag hade förberett dem båda på att det mesta skulle bli något av en promenad. Vi träffades där järnvägsbanken mot Axvall börjar i Skövde, och sen gick vi och joggade tillsammans 7,5 kilometer västerut, där vi vände. Tiden bara flög iväg eftersom vi hade möjlighet att prata och ha trevligt på ett helt annat vis än när man tränar hårt.


Jacob, Anna och jag efter ett par hundra meter. Vi var överens efteråt att det hade blivit ett bra träningspass!


Totalt fick vi ihop 15 kilometer och hela passet tog drygt två timmar. Men vad gjorde det? Jag tycker det här är jättebra alternativ löpträning för mig. Kan verkligen rekommendera er andra som också är seniorer (eller bara vill träna skonsamt) denna typ av träning. Mitt bästa år - 2015 - löptränade jag massor med låg puls. Inga pass med så här låg puls, men min kropp svarade bra på annan lågpulslöpning (75-80 % av maxpuls). Jag satte massor av personbästa just det året. Mängdträning med låg puls där inslag av tuffa intervall- och tröskelpass förekommer, är nog min melodi. Så får det bli nu framöver. Pass med den här sjukt låga pulsen kanske det blir fler av precis nu när pollensäsongen drar igång och orken påverkas.


Utsikten från balkongen. Underbar blå himmel - men säkert en massa pollen i luften. Hörde att björkarna avger extra mycket pollen vartannat år (jämna år), vilket betyder att det kommer bli extra besvärligt just i år.
Än så länge känner jag inte av det så mycket...


Nu ska jag iväg på bio med grabben. Det blir den här filmen...



FAKTA:
Lite om dagens löpträning. 
Hur: Vi promenerade en stund som uppvärmning. Därefter jogg korta sträckor (20-100 meter) och lite längre promenader däremellan (50-150 meter). För min del blev det aldrig direkt jobbigt. Vill du utmana dig lite mer så jogga tills andhämtningen övergår till flås, sen går du tills du är redo att upprepa nästa jogg. Det här passet är ett bra alternativ till en vanlig promenad. Svarar du bra på lågpulslöpning kommer du kunna springa längre sträckor med bibehållen låg puls.

Jämförelse: Förra gången jag tränade på samma sätt på järnvägsbanken blev tiden på milen 1.28:15.
I dag blev tiden på samma mil 1.20:26 (första och sista 5k) - 8 minuter och 11 sekunder snabbare alltså. En del av tidsskillnaden beror givetvis på att jag hade Selma med mig förra gången - men hon var okopplad den mesta av tiden då, så en förbättring är det oavsett... :)

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro