Träningen går trögt

Det är fortfarande riktigt segt på träningsfronten. Fem kilometer löpning i januari och elva kilometer på skidor är alldeles för dåligt om ni frågar mig. Men i morgon blir det ett experiment...

Känns verkligen inte bra det här. I och för sig håller jag mig till planen med två träningspass per vecka (om jag kommer ut i morgon vill säga) fast i sin helhet är det här allt annat än bra. Jag ser liksom ingen ljusning. Ställer nu hoppet till att morgondagens experimentella träningspass kan ge mig en viss framtidstro för en ökning av träningsnivån framöver.


Tänk om Blängsmossen, bara 4,5 kilometer hemifrån, blir så här fin innan vintern är slut.
Då blir det mer konditionsträning på längdskidorna...


Tisdagens längdskidåkning var en rolig grej och helt klart jämförbart med hård löpträning. Det gav mig en insikt om att jag mer och mer borde tänka mer på andra typer av konditionsträning som komplement till löpningen. Jo, jag har tänkt så förr men liksom inte gjort verklighet av det. Kanske är dags nu? På något sätt försöka ersätta ett och annat tänkt löppass med cykling, skidåkning (rullskidor), simning eller något annat?

Någonstans långt ner i mitt undermedvetna finns nog ändå en tro på något. Jag har funderat på om jag skulle ta och ställa upp i Sentrumsløpet i Oslo den 21 april! Jag filar på ett träningsupplägg som jag hoppas ska ta mig tillbaka till nya högt uppsatta mål och jag tror faktiskt på att jag ska klara det (!) även om vägen dit verkar lång just nu. Men mitt hjärta säger...


Lyssna till ditt hjärta


Men nu ska jag berätta om morgondagens tänkta träningspass. Eftersom jag vill satsa en del på lågpulsträning framöver så ska jag pröva på ett riktigt lågpulspass. Planen är runt 60 procent av maxpuls, kanske lägre, och löpning med så låg puls har jag aldrig genomfört förut. Misstänker att ett sånt pass inte lär innehålla så värst mycket löpning - mest lätt jogg varvat med powerwalk - men ändå bra träning som så småningom kan innebära att man klarar jogga nån mil med denna låga pulsnivå. Jag tror att denna träning blir precis lagom för att min snart nioåriga Selma (hund) ska kunna följa med mig ut. En fin långtur för henne och ett bra träningspass för mig - förhoppningsvis. Återkommer i morgon här på bloggen och berättar hur det gick.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på