Ett bedrövligt dåligt februari

Det går fortfarande rätt trögt med träningen men jag släpade mig i alla fall ner till gymmet i dag. Och det efter en två-timmars-tur med Selma. Å så fixade jag ännu en snabb 100-metersstakning...

Förmiddagen ägnades åt en lång promenad i det blöta snöfallet. Det var väl inte världens roligaste väder men Selma var inte ledsen för det. Hon hängde mer än gärna med ut. När vi kom hem åt jag lunch (en mycket god hemmagjord vegetarisk lasagne) och sen drog jag ner till gymmet för en stunds styrketräning. Eftersom jag inte riktigt tagit mig tillbaka till min tidigare form så blev det inga tunga vikter den här gången heller. Däremot körde jag tio repetitioner i tre set på varje maskin, så det blev rätt jobbigt ändå. När styrketräningen var klar körde jag en omgång i stakmaskinen - 100 meter på  20,5 sekunder vilket är mitt näst bästa resultat någonsin. Rundade av med några minuter på träningscykeln. Det blev ett väldigt bra pass det hela.

Har tittat tillbaka på februari och konstaterat att detta blev en riktig skitmånad vad gäller min löpning. Tittar man på lite siffror så blev det totalt 55 kilometers löpning och bara 379 höjdmeter avverkade, vilket ju är helt bedrövligt dåligt. Jämför det med förra årets 11 mil och 1.059 höjdmeter - då månaden dessutom var en dag kortare än i år - så förstår du hur illa detta var. Men jag var ju sjuk och kom inte ut på en löprunda förrän den 16 februari... Om man för övrigt ska beskriva februari så får det bli med ett "sjuktbruari" och "en rejäl formsvacka". Det känns trist att det ska ta sån tid att ta sig ur denna svacka men jag lever på hoppet å kämpar på så gott jag kan. I morgon står långa löpintervaller på schemat. Jag räknar inte med nått högt tempo men runt 4:45-tempo på intervallerna ska jag nog klara.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet