Långlöpning funkar inte just nu

Jag funderade på hur det skulle gå att jogga långt. Inte jättelångt men typ 15-17 kilometer ungefär. Jag gjorde ett första försök efter uppehållet i söndags. Det gick sådär...

Är inne i en riktigt dålig period nu. Normalt så är 17 kilometer ingenting - men den här gången kändes det dåligt. Det var inte min kväll å jag hade varit uppe tidigt och jobbat hela dagen. Magen gjorde ont, pulsen gick snabbt upp i minsta uppförsbacke och det var slitsamt värre trots att jag lät den låga pulsen styra tempot. Efteråt fick jag ont i den yttre breda lårmuskeln (vastus lateralis) i vänster ben - speciellt ned mot knät. Karaktäristisk smärta för överansträngning och den sitter fortfarande kvar så här 39 timmar efter passet. Därför har jag bestämt mig för att ta det lugnt med långpassen och sakta vänja kroppen att klara av att springa långa distanser igen.

Har behandlat smärtan i benet med massage och egna övningar på foam rollern. Det hjälper en del. I eftermiddag eller i kväll ska jag styrketräna lätt och i morgon blir det en försiktig löprunda igen. Inte så lång. Inte snabbt. Bara känna på. Och på lördag är det dags för Vinterspring i Hova igen. Min tanke är att jag ska vara med där, detta sista för i år, men några 15 kilometer som jag först hade tänkt mig blir det nog inte. Just nu känns det som 10k får vara max. Förmodligen blir det bara fem. Och när jag ska träna "långpass" får det räcka med 10-12 kilometer. Det gäller att vara lite klok nu, så att jag kan springa mina 30k-pass utan besvär igen...

 
 
Vid Vinterspringet i Mariestad i lördags (då jag tyvärr jobbade) deltog bland annat Andreas Magnusson. Det är kul och väldigt inspirerande att se snabba löpare. Han sprang milen i vinterväglag på strax under 33 minuter. Och han var ändå inte nöjd... Titta på filmen här och njut av några sekunders snabba steg (4:02 in i filmen).
 
 

 
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet