Både utför och uppför

Nu har det gått några dagar sen jag skrev något på bloggen. Tiden har gått åt till träning, jobb, nöje och sömn. Å så har jag tagit ett beslut - att ta kontroll på vikten igen...

Fast just nu sitter jag här och hittar varken motivation eller ord för att skriva ihop ett inlägg. Lite ovanligt, för normalt tycker jag att det är ganska roligt att skriva. Jag tar och börjar med den träning jag har gjort det senaste så kanske jag kommer igång med skrivandet...

I lördags genomförde jag en löpträning som jag aldrig gjort förut - intervaller i backe. Nu kanske ni tänker att jag visst har gjort intervaller i backe förut - och det har jag ju - men den här gången gjorde jag dem i nedförsbacke. Åtta snabba i 5-procentig nedförslutning. Det var kväll och mörkt. Det var lite småläskigt att springa snabbt utför eftersom jag inte hade riktig koll på löv och annat på cykelbanan. Jag ville absolut inte springa omkull. Varje intervall var runt 260 meter lång och på vägen upp igen gick jag och joggade om vartannat. Det blev ett bra pass där benen fick sin dos av löpstyrka och fick känna på lite snabbare löpning. Rätt jobbigt - men kul och annorlunda. Nästa gång får det nog bli i en backe med lite mindre lutning.

I dag var det dags för backträning igen - uppför den här gången. Riktigt brant uppför. Drygt elva procent närmare bestämt. Ännu brantare på vissa delar. Backträning i Strupen gissar ni kanske? Ja, då gissar ni rätt. Passet bestod av en enda intervall, och det var sträckan för "Strupen upp" då. 1 320 meter lång och 132 höjdmeter ger en snittlutning på tio procent - men då börjar och slutar sträckan med väldigt lite lutning. Räknar man bort allt som inte är speciellt mycket uppför på den banan så landar vi på 11,6 % medellutning (beräknat på 1 140 meter). Det är en jobbig sträcka och i mitt fall kan man inte kalla det löpning precis. Men det är en härlig utmaning och ett av mina mål för nästa år. Jag vill helt enkelt klara av att jogga HELA "Strupen upp" och gärna på en tid under åtta minuter (6:04-tempo) framöver. Just denna, och övrig, backträning ska hjälpa mig fram till det. I dag lyckades jag jogga 300 meter längre än någonsin i Strupen samt slå mitt gamla personbästa med 20 sekunder (47sek kvar till målet), så visst känner jag att all backträning har gett resultat.

När det handlar om att springa i backar så har jag lärt mig att hålla intensiteten och den upplevda ansträngningen på en jämn nivå. Det försökte jag med i dag men till slut blev det ändå svårt att orka mer. Eller snarare så var jag inte motiverad att ta ut mig helt. När jag hade sprungit ganska exakt 1 000 meter så var pulsen nära mjölksyranivå och jag stannade upp och gick en bit istället. Sen sprang jag sista biten igen. Med lite mer träning ska jag nog knäcka hela sträckan en dag...

Men nu vill du läsa lite om vikt, va? Innan jag går in på det ämnet så vill jag berätta om ett par konserter som jag varit på. I torsdags i Skara, där Johan Boding uppträdde tillsammans med Skara musikskola och Skarabygdens symfoniorkester. Första akten bestod av Ted Gärdestad-låtar och i den andra Queen-låtar. Vilket drag det var och vilka duktiga musiker på scen. Och Johan överraskade inte precis. Han är stabil och sjunger alltid lika bra. Det här var tredje gången jag såg honom live.
I fredags var jag på Arena Skövde och såg Carolas julkonsert. Den hade jag fått i födelsedagspresent och även om jag inte har Carola som min stora idol så kan man inte ta ifrån henne att hon sjunger bra. Men texten glömde hon av ett par gånger...

Så tar vi det där med vikten då. Nått som man så sällan pratar om. Men jag har inte svårt att göra det. Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag gick ner ungefär tio kilo under 2014. Nu har jag stått still på samma vikt ett tag men ser små tendenser till att jag är på väg upp igen. Det vill jag inte! Dels blir det mer att släpa på när jag springer och dels så mår jag inte bra av det. Allt beror på att jag nog hamnat lite snett då det gäller att äta och dricka. Det blir alldeles för mycket onyttigt (Cola, godis, chips mm) och för lite nyttigheter. Nu ska jag försöka ta tag i detta och succesivt minska ner på sötsaker och satsa på bra mat, mjölk och vatten istället. Till min hjälp har jag en gratis-app (Lifesum) som räknar kalorier på allt jag äter och som hjälper mig att ligga på rätt kalorinivå varje dag. Fast en dag i veckan ska jag unna mig vad som helst. Ska hålla på med detta fram till jul och se vad som händer. Slår det ut väl så fortsätter jag efter jul- och nyårshelgerna också.


Bild från konserten i Skara
 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet