Det är skönt att göra det på morgonen...

I kväll är jag så där skönt trött. Inte så konstigt kanske. Jag var nämligen uppe tidigt på morgonen för att möta dagen och bevittna en grann soluppgång på min långa löprunda. Det är verkligen en ynnest att kunna jogga runt i stan ett par timmar för att sedan komma hem och tillaga sig en god frukost. Det är livet!

Jag testade Maffetone igen. Låg puls under själva löpningen och med en väldigt lugn uppvärmning och nedvarvning (promenad) före och efter. Joggade som sagt ett par timmar och fick ihop drygt 19 kilometer totalt på våra vägar runt om i Skövde. Precis när jag skulle vika av vid Käpplunda och ner mot Vadsbovägen hörde jag hur en cyklist plingade med cykelklockan bakom mig. Vände mig om och fick se Anna - Anna som ju har lagt upp mitt träningsschema denna och nästa vecka. Hm, var hon ute å kolla så jag skötte mig tro? Nja, vi hann å säga hej - för hon hade bråttom till tåget. Fortsatte en bit till och joggade ihop med min dotter som var på väg till skolan. Jag joggade i samma hastighet som hon gick. Och vid tidpunkten för solens uppgång i öster befann jag mig på rundans högsta punkt (Våmb) å tog den här bilden...




Härifrån hade jag lite mer än en timma kvar att springa. Passet var bestämt att vara 1,5 - 2 timmar långt. Solen steg allt högre och högre å det blev ljusare. Gatubelysningen hade slocknat sen ett tag och jag sprang på den nya cykelbanan utmed Simsjövägen, genom Hentorp och sen Hene. Mitt lilla bus-streck på rundan var när jag passerade min arbetsplats. Där öppnade jag besöksdörren och vinkade glatt till mina arbetande kolleger. Aja, rätt oskyldigt - men jag skrattade åt det en bra stund efter för jag misstänkte att de blev överraskade... Kanske även besökaren som stod där vid disken?

Jag höll min låga puls ganska väl. Den for i och för sig upp för högt ibland - fast då lugnade jag ner mig direkt. Gillar pulsstyrd träning. Den sliter så lite på kroppen och man känner sig pigg och fräsch precis efter passet. Men när man är lite seg, och pulsklockan skriker till och förkunnar att man ska ta det lugnt - då kan jag känna att det är rätt gött. När passet var slut tog jag en dusch och fixade till gröt, macka och ägg till frukost. Satte mig i tv-soffan och myste.  Ja, det var en härlig morgon...

Höstlöv i solsken



Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på