Om lite allt möjligt...

Här sitter jag mitt i natten och drömmer mig bort där jag springer snabbt och lätt. Men jag tänker också på den annalkande våren och om lopp i branta uppförsbackar som ska klaras av i ett "rasande tempo". Men läser du vidare i det här blogginlägget får du även ta del av mina tankar runt Vinterspringet, om varför jag ändrar igen i mitt träningsupplägg, om träningen jag gjorde i dag, om 30/30-intervaller, träningsvärk och lite om min vikt... 

Nu har våren så smått börjat presenterat sig. Solsken, blå himmel och vita moln är tydliga tecken på det. Liksom högre temperaturer, dagar som blir allt längre och snödroppar som blommar. Låt oss hoppas att det håller i sig och att vi slipper drabbas av bakslag. Nu vill vi bara att det ska bli varmare och grönare. Eller hur? Bakom oss lämnar vi en vinter - som i alla fall för min del inte kändes så tung. Ett inslag som gjorde januari och februari lite lättare var Vinterspringet. Jag hade inte direkt några större förväntningar på de loppen men det var riktigt trevligt. Vi var ungefär samma gäng som sprang och gick på de olika loppen. Mest var vi "gamla gubbar" men det fanns även en del kvinnor och ungdomar med också (läs ungdomar som de under 50). Vi befann oss alla på olika nivåer men gemensamt var nog ändå att vi tyckte det var trevligt. Jag kunde tyvärr inte vara med i alla lopp pga arbete, men tre lopp hanns med (Karlsborg 10k - kallt/lätt snöfall/isgata, Hova 15k - kallt/lätt snöfall/oplogade vägar, Mariestad 5k - milt/soligt/barmark). Ett trevligt inslag var att loppen filmades och dessa klipp kan du se här.

Lördagens snabba lopp i Mariestad kändes inget i benen efteråt men efter söndagens tunga gym fick jag en grym träningsvärk i framsidan av låren. Säkert ett resultat av både lopp och gym. Tyckte inte att det var så farligt, så när jag gav mig ut på måndagens ganska tuffa löpträning, med lätt träningsvärk, tänkte jag inte att det skulle ge mig några problem... Men jösses - träningsvärken blev ännu värre - och den känns rejält fortfarande. I och för sig en ganska skön träningsvärk men den hämmar mig lite. Därför blev dagens pass på gymmet rätt så lätt, speciellt för benen. En halvtimme i crosstrainern med lågt motstånd följdes av lite lättare tyngder på styrketräningen. Svetten rann ordentligt ändå. Till dagens vardagsmotion räknade jag in nån mils promenad med Selma - uppdelad i tre turer.

Facit från de senaste dagarnas träning fick mig att se över mitt träningsupplägg igen. När jag har gjort ett ansträngande lopp (som i Mariestad) så gör jag nog klokt i att ta det lite lugnare de närmaste dagarna efter. Ett lätt gym om det känns bra, inga hårda löpträningspass för tätt inpå heller. På tal om "hårda träningspass" förresten...

Har läst lite om 30/30-intervaller. Verkar intressant men här ser jag vissa risker för skador. Gamla gubbar ska inte köra på för hårt men man kan ju starta lite försiktigt och sakta jobba sig uppåt... 30/30-intervaller går ut på att jobba nära ens VO2max så länge som möjligt (även under vilan utan att man knappt tänker på det då) och på så sätt öka ens konditionsvärde. I praktiken innebär det att man förhoppningsvis orkar mer och kan springa snabbare under en längre tid, vilket ju är ett givet mål för en löpare? För mig är det så (springa snabbt med minimal ansträngning). Som du kunde läsa via länken så kan man springa sig fram till det tempo man ska hålla i de snabba intervallerna (spring ditt snabbaste i 6min och dela sträckan i 12, så vet du hur lång varje intervall ska vara). Men man kan också räkna ut hur snabbt man ska springa, utan att springa de 6 minuterna. Vet du ditt VO2max så dividerar du detta med 3,5 och då får du fram ditt vVO2max (löphastigheten). Mitt VO2max är 55,8  så delar jag det med 3.5 får jag fram 15.94km/h. Så just i mitt fall skulle de snabba 30sek köras i 3:45-tempo följt av 30sek lugna i 7:00-tempo. Detta skulle upprepas tills jag inte orkar hålla de snabba intervallerna i 3:45-tempo längre. Men som sagt, skaderisken är hög på den här gubben så att börja i ett 4:00-4:15-tempo kan nog vara en vettig strategi. Det tempot har jag ju klarat på backträning med 200-meters-intervaller utan skadeproblem. Hittills...

När vi ändå snackar backträning så kan jag dela med mig av en liten plan jag har för "Strupen upp". Det är att träna för att nån gång i framtiden kunna hålla ett jämt 6:00-tempo hela vägen upp. Planen är att variera min backträning med både korta och långa intervaller, snabba och långsamma, ända tills jag klarar hålla mitt tänkta tempo. Då bör jag klara de 1.320 meterna på runt 8 minuter ungefär. Låter bra va? Men allt går inte uppåt, som backarna jag letar upp och tränar i... Min vikt går nedåt just nu. Jag har inte slutat med godis och fika på något vis, men jag har minskat på intaget något. Det har gjort att min vikt stadigt har gått ner med något hekto varje vecka. Inte helt fel tycker jag och hoppas att trenden håller i sig ett tag till. Det finns gott om utrymme för viktnedgång utan att det blir ohälsosamt för mig. En förebild jag har, skidåkaren Johan Olsson, är ungefär lika lång som jag men väger 68 kilo. Mitt mål är att hamna stadigt runt 72-74 kilo med bibehållen eller lite ökad muskelmassa. Ja, det får bli allt från mig och mina tankar för i natt. God natt, eventuella läsare. Eller god morgon, god middag, god kväll om det är så...


På Sydbillingen med Selma.

Himlen var klarblå över Skövde i dag...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet