Snart är våren här!

Februari är den sista av vintermånaderna och med mars kommer den första vårmånaden. Det är bara dagar kvar. Och nu inför våren håller jag som bäst på att finslipa mitt träningsupplägg. Läs vidare så får du se hur mina tankar går...

Jag upplever mig haft ett väldigt bra träningsupplägg nu under vintern. Har inte bara underhållit min löpning utan även utvecklat den till det bättre. Satsat hårt på backträning och på långsamma långpass med låg puls, men även haft inslag av snabba intervaller med varierande längd och intensitet. Kvittot på min träning kom i mitten av januari då jag satte personbästa på milen i Karlsborg.

Något som jag saknat i min träning i vinter är dom där riktigt kämpiga mjölksyrepassen. Eller "saknat och saknat", vet jag inte. Men jag vill kunna lägga in nått sånt pass emellanåt också. Känna hur pulsen är nära max och hur mjölksyran sprutar i musklerna. Den träningsform jag tänker på först då är "skidgång" - en perfekt träningsform som aktiverar hela kroppen och ger både styrka och kondition. Dessutom ett väldigt skonsamt sätt att träna. Ska försöka hitta ett par begagnade skidstavar och sedan ge mig ut i Billingens branter och hårdköra norska 4x4-intervaller. Då snackar vi stenhård A3plus-träning som jag lägger in en eller ett par gånger per månad, med målet att komma upp över 90 % av min maxpuls. Den träningen kommer inte bara hjälpa mig att förbättra mitt konditionsvärde (VO2Max) och orka ännu mer - den kommer vara riktigt utmanande också...

Sen har jag planer på att alternera min löpträning med annan träning också. Tänkte försöka ta upp simningen igen. Skonsam träning även det. Se vad som finns kvar av den crawl-teknik jag lärde mig för ett par år sedan. Å rulla ut cykeln både på landsvägen och i skogen. Köra långa lågpulspass, stanna till vid en sjö och bada och sen fortsätta en bit till. Ni fattar va? Man kan göra all träning hur mysig som helst, bara man vill. Man ska inte ha ångest inför sina pass. Nu kanske ni tänker att det här blir väldigt många pass men så är inte min tanke. Tycker att jag ligger på en lagom nivå i dag (5 pass per vecka) och min tanke är att ligga kvar där. Och många pass kan man kombinera med varann, t ex en cykeltur som avslutas med styrketräning på gymmet eller en löptur i skogen. Läs mer om mina olika pass i mitt träningsupplägg (se länken ovanför bilden nedan).

En annan utmaning jag tänker på inför våren är rullskidåkning. Där har "Bengt" lovat att hjälpa mig om jag vill testa. Det skulle vara oerhört spännande. Kanske att jag fastnar för träningsformen, eller kanske inte. Vet inte om jag behärskar ett par rullskidor ens... Men målet med all träning jag gör är att den ska vara kul, göra mig uthålligare, starkare och friskare. Jag hoppas också att den ska främja min löpning på ett eller annat sätt också - för det är ju ändå löpningen som jag fortfarande tycker är det roligaste som finns. I sommar hoppas jag ha med mig en bra löpkänsla på de lopp jag ställer upp i. Att jag kommer att kunna springa avslappnat, med lagom flås på hyfsat bra tider.


Köpt nya kläder att springa lopp i när dagarna blir varmare. Det blir finska färger i år.
Ska bara byta ut den lite för stora tröjan till ett nummer mindre...


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet