Kroppsfixering

I dagens inlägg blir det fokus på kroppen - eller ska vi kalla det kroppsfixering. Lite personliga reflektioner om min egen vikt, styrka och rörlighet. Saker som inte är helt enkla för mig. Äter lite för osunt och klarar inte att lyfta riktigt tungt när jag styrketränar (ryggproblem och spänningshuvudvärk) och det där med yoga har aldrig varit min grej...

Jag utgår från mitt liv i allmänhet och som "löpare" i synnerhet i mina betraktelser. Om vi tar och börjar med vikten. Mitt mål är att tappa några kilo överflödigt fett till. Samtidigt inser jag att lite mer muskelmassa inte skulle vara till min nackdel. Nu är jag väl inte den bästa på att äta nyttigt och undvika onyttigheter. Och jag vill egentligen inte vara det heller. Jag äter i och för sig ganska nyttigt - det är bara det att jag äter en hel del onyttigt också. Just vad man stoppar i sig är ju avgörande för vikten och ens välmående, så jag har försökt att minska på det onyttiga något. Och med små, små steg går faktiskt vikten nedåt. Helt okej! Jag har inte bråttom... Nått kilo mindre till att släpa på innan sommaren vore guld värt - inte bara för löpningen. Löparmuskler och ca 74 kg i vikt skulle nog vara idealiskt.

Då nådde vi ämnet styrka. En stark kropp är bra i alla lägen, både i vardagen och vid löpning. Men jag har ju hela tiden fått ta det lite lugnt med styrketräningen på grund av mina problem med rygg och axlar (diskbråck och spänningshuvudvärk). Nu har det känts lite bättre och jag har vågat lägga på lite mer vikt som motstånd när jag kör mina styrkepass på gymmet. Lite mer vikt, färre repetitioner men fler set har funkat bra. Försöker variera mig också. Backträning när jag är ute och springer aktiverar nya benmuskler, och en stunds stakning i stakmaskinen på gymmet bygger inte bara nya muskler i överkroppen - den ger bättre kondition också. Nackdelen med den är att jag känner av en del i ryggslutet. När det blir bättre väder ute ska jag cykla mer och köra stavgång i branta uppförsbackar, som alternativ till styrka i maskinerna och på mattan i gymmet. Men redan nu ska jag nog lägga till lite simning som variation också. Så jag hoppas på att kunna bli lite starkare, framförallt i bålen, med målet att ryggsmärtorna ska bli mindre.

Vad gäller min rörlighet så tror jag att den egentligen är rätt bra - men den kan säkert bli mycket bättre. På vissa styrkeövningar jag gör, märker jag att jag är ganska begränsad i min rörlighet. Tror att stretching, genom exempelvis yoga, skulle vara väldigt bra. Men nu är det som så att yoga inte känns som min grej. Förmodligen för att jag har testat det och upptäckt hur orörlig jag är. Skulle säkert vara bra för mig, fast jag är som sagt inte riktigt motiverad för yoga än.

Till sist vill jag nämna hur viktigt det är med vila och god sömn. Vila mellan träningspassen och vilodagar. Just nu kör jag en två-veckors-period där jag inte tränar riktigt lika mycket som normalt. Denna veckan lite mindre än vanligt, och nästa vecka ännu mindre. Jag behöver lägga in såna perioder ibland. Inte lägga av med träningen - bara minska mängden något. Sedan är ju sömnen viktig också. Har som mål att sova 7-8 timmar per natt. Tyvärr blir det mindre ibland. Men om jag lyckas med näringsintag, vikt, styrka, rörlighet, träningsvila och sömn - så kommer jag nog att må mycket bättre som människa.

Dagens träning: Löpning 4k, Stakmaskin 10min och Styrketräning på gym40min. 
I morgon: Plankan 150sek och vila!

Gympass på Actic, Arena Skövde


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet