Snart dags för ett konditonstest

Nästa söndag ska jag göra ett konditionstest hos Träningskonsulten i Skövde. Ska upp på löpbandet för att kolla om min kondition (VO2Max/syreupptagningsförmåga) har förbättrats något sedan det testet jag gjorde i våras. Här får jag även veta min mjölksyratröskel (laktatmätning genom blodprov), mina pulszoner och maxpuls. Och resultaten i detta Dubbeltest (Tröskeltes + Maxtest) ligger sedan till grund för de råd jag kommer att få, vilka i sin tur ger mig stor nytta för min framtida träning.

Jag borde rimligtvis vara i lite bättre form nu än senast. Mitt konditionsvärde då blev 47,1, vilket nätt och jämt placerade mig i högsta klass för min ålder. Kände mig i sisådär form då, kunde göra milen på cirka 55 minuter i vintras/våras. Nu fixar jag milen på cirka 50 minuter och ibland något snabbare. Fixar att springa lite längre sträckor dessutom, även om det inte går så fort - men ändå... Det är positivt! Ska hur som helst bli spännande att se vad resultatet blir denna gång. Tre arbetskamrater är med och testar sig också, vilket gör det hela mycket roligare. Måtte man inte åka på någon förkylning nu bara. Det snörvlas och hostas en hel del i familjen just nu tyvärr.

Lite till om det förra testet: Maxpulsen den gången blev 175 slag per minut. Den borde ju hamna på en liknande nivå den här gången, kanske till och med något slag lägre eftersom jag blivit äldre? Den kommande veckan ska jag även testa min vilopuls. Tänkte kolla den med pulsband och pulsklocka sju morgnar i rad, med början i morgon bitti, och se vad lägsta värdet blir. När jag låg inne på sjukhus för några veckor sedan var min vilopuls nere i 45 slag per minut. Då var klockan sex på morgonen och jag hade sovit dåligt, var lätt stressad och hade varit uppe och gått i någon timme strax innan mätningen. Men jag tror 45 är en ganska trolig vilopuls. Återkommer här på bloggen med lite rapporter om vilopulsen under veckan. Och därmed tackar jag för mig för i dag!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet