Varde ljus i hälsomörkret - eller...?

 Ena dagen är inte den andra lik. Hälsan varierar verkligen mellan bra och dåligt just nu, likaså resultaten av min träning. På vissa pass tycks jag orka med hur mycket som helst, medan andra pass måste avbrytas innan jag gjort klart det jag tänkt. Då finns ingen ork alls. Tröttheten och huvudvärken är värst. Tyvärr har mina smärtbesvär i höger ben blivit värre, så illa att sömnen störs. Men jag gläds ju givetvis av de bra dagarna och de "sköna träningspassen". De ger mig glädje att orka kämpa på, och jag hoppas fortfarande på att hälsoläget ska bli lite bättre.

Mitt träningsupplägg är ju ett program från marathon.se, vilket jag berättat om förut. Målet är att klara milen under timman - och ni som läst bloggen vet ju att jag gjorde det med råge strax efter jag startade upp programmet. Men jag kör på ändå med samma mål - nu med förhoppningen att en mil på en timma ska kunna kännas avslappnad och lätt.

För övrigt är jag inte längre  fokuserad på några tuffare tidsmål. Från oktober ska jag istället inrikta mig på distans. Springa lite längre än en mil, och sen se hur det går med tider och så. Hoppas på att komma under både 50 och 45 minuter på milen så småningom, men tänker inte bedriva någon jakt på det. Tänker att det får komma naturligt med träningen om möjligt. Först vill jag bara klara av att springa långt. Bekvämt på milen och sedan lika bekvämt på 12 km, 15 km och 21 km. Till slut kanske ett maraton (42,2 km) kan vara i sikte igen - fast ett sådant är nog svårt att klara av med det jag kallar "bekväm löpning". Att däremot klara av uppåt 30 kilometer i ett avslappnat 6-tempo är ett bra delmål på vägen mot maran. 

När nuvarande träningsupplägg är slut i början av oktober kommer jag träna efter eget huvud över vintern. Känna vad kroppen klarar. Tre pass i veckan, varva lugn träning med tuffare pass. Och gärna börja med backträning igen, men med ett stort fokus på att känna efter vad som är lämpligt för dagen. Bara kroppen är med! Varde ljus i hälsomörkret igen - eller...? 😕


Mitt i detta "hälsomörker" hoppas jag snart få se en ny dag gry. Bilden togs i går morse genom mitt köksfönster.


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro