Å så kom vilodagen...

Vilodagar... Vad är det? I det här sammanhanget är det dagar när jag har träningsvila - det vill säga när jag inte byter om till träningskläder för att utföra något svettigt pass. Ingen löpning, ingen styrketräning - inget sådant på hela dagen. Men promenerar, det gör jag gärna på vilodagarna. Ibland är promenaderna så hårda att jag kanske borde ha bytt om till träningskläder och räknat det som ett träningspass ändå. Att gå en raskt promenad uppför Billingen höjer pulsen rejält. Och mjölksyran känns i benen...


Från måndagens långtur med Selma. Här är vi på väg upp för "Indianstigen" på Billingen.
Sen blev det en kombo av Gröna- och Lila milen.

Kan man springa Lila milen i januari? Jodå, än så länge är det snöfritt och perfekt för löpning. Just i måndags var det hyfsat torrt på stigarna också.


Hittills i år har jag haft totalt fem träningsfria dagar, alltså det som jag kallar "vilodagar". Jag lägger medvetet in dessa eller så låter känslan bestämma när det är dags. Kroppen brukar säga ifrån på ett eller annat sätt - och jag är numer ganska lyhörd på de signalerna. Har lärt mig hyfsat bra när det är dags för vila, för det gäller att inte ställa till det för sig. Att totalt tömma kroppen på resurser, eller dra på sig skador, är inget bra alternativ. Har ignorerat varningssignaler förr och det får man sota för. Då blir det ofrivillig vila. Dessutom blir återhämtningen längre med stigande ålder har jag märkt. Är ju för sjutton snart 60 ju.

Aja, i går (tisdag) la jag in en sån där vilodag. Hade inte ont någonstans (förutom en skön ond träningsvärk i axelpartiet) men kände mig allmänt slutkörd i kroppen. Det tolkade jag som att kroppen sa, "snälla, låt mig få återhämta mig en dag eller så...", å det fick den. Ja, under måndagen hade jag gått en långtur med Selma uppför berget (med en start på 110 höjdmeter), och därefter kört ett intensivt, tungt styrkepass på gymmet. Har faktiskt fått en bra start i år gällande styrketräning - men mer om det i ett kommande inlägg.

Närmast i veckan gäller styrketräning i kväll, och i morgon (torsdag) hoppas jag mäkta med 30 minuters tröskellöpning. Precis som förra veckan blir det uppdelat i några repetitioner, den här gången 6x5min. Tror att tröskeltempot kan ha varit lite för högt förra veckan, så kanske försöker hålla mig runt fem minuter per kilometer på torsdag. Målet är väl att kunna jogga lätt i någon minut som återhämtning mellan varje repetition, då vet man att ansträngningen inte varit alltför hård. Det är ju trots allt bara träning - ingen tävling eller någon press på prestera kilometertider si eller så snabbt. Det får bli framåt hösten, då jag ska försöka klara milen på en tid under 45 minuter... 

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro