Galen solståndslöpning

Jag erkänner - det här har börjat övergå till ren galenskap... Att ge sig ut å springa bara för att ett solstånd råkar infalla (vilket kan ske när som helst på dygnet) är nästintill sinnessjukt. Ett tvångsbeteende som gått överstyr. Just nu borde jag legat och sova, för jag har jobbat 12 timmar i dag och ska jobba 12 timmar i morgon - med start klockan 06:00. Läge för tvångsvård nu kanske?



Södra Bergvägen uppför, vid kvarteret Vadden. Klockan är 23:23 och jag springer...


Ja, jag sprang trots allt en tur nu när vintersolståndet inföll klockan 23:23 (eller mer exakt 23:22:41). Kort distans den här gången eftersom jag ska upp tidigt i morgon bitti och jobba. Startade 23:13 och avslutade 23:33. På de 20 minuterna hann jag springa 3.9 kilometer och tempot låg i relativt behagliga 5:08 i snitt per kilometer. Som vanligt inföll solståndet mitt i passet. Då befann jag mig vid kvarteret Vadden på Södra Bergvägen (se bild ovan). Så nu kan vi här i Skövde glädjas åt att dagarna blir allt längre och längre igen. Lördagen blir faktiskt en hel sekund längre än i dag. Det är på kvällarna vi märker den positiva skillnaden i ljuset nu. Solen går fortfarande upp allt senare på morgonen ett tag till, men dröjer sig kvar längre på kvällen. Så var det faktiskt redan i dag.

Nu ser vi ljust på framtiden. Ska bara klara av morgondagen först... Den lär bli seg!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet