Lågpulstorsdag i backe

Hej och hallå!

Torsdagar har blivit något av en tradition vad gäller löpträning med låg puls. Oftast har jag kört med extremt låg puls men i dag blev nivån lite högre. Eftersom valet än en gång var att springa upp till Simsjön för att där avsluta löpningen med ett bad så bestämde jag mig för att sätta gränsen vid 130 slag per minut, vilket är lite högre än den extremt låga pulsen (105-120 slag per minut). När det gick över 130-nivån lugnade jag mig. Närmade jag mig 140 slag per minut så gick jag.


Från dagens Insta-Story: Den branta delen av vägen mot Simsjön


Allt under 145 är låg puls för mig. Ville ha den högre i dag än den extremt låga nivån jag haft förut eftersom vägen upp till Simsjön bjuder på ett ganska tufft motlut. Det gick bra att köra på 120-nivån för en vecka sedan men den här gången tänkte att det kunde vara bra att ligga högre i puls för att kunna springa lite mer. Och det gav ett visst resultat. Sprang fem minuter snabbare än samma sträcka förra gången. Det är skönt att träna med låg puls i jobbiga backar. Klockan säger till mig att gå - det är inte jag som säger det! Men jag ska utmana mig mer i långa backar framöver...

Dagens pass blev bara 5,6 kilometer långt - men det är bättre än inget. Det tog nästan 40 minuter och jag samlade ihop 162 höjdmeter på dessa få kilometer - så bra träning! Badet efter passet satt fint. Det blåste en del vid sjön och det bjöds till och med på små vågor. Inte ofta det gör det vid Simsjön. Efter att plaskat runt ett tag åkte jag hem och fixade mat inför jobbhelgen som väntar. Nu ska jag snart lägga mig så jag säger god natt till er här och nu...


Från dagens Instra-story: Min hund på förmiddagens promenad. Det är jobbigt för Selma nu...

Från dagens Insta-Story: Ett besök hos frisör Gilbert i dag...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro