Nu behöver vi regn...

I går kväll hände något som inte hänt på länge. Jag var till gymmet och styrketränade! Hade Anna som min "personliga tränare" på plats och hon gav både råd och peppade på. Å vad skönt det var att komma dit igen. Min kropp behöver verkligen stärkas upp och nu hoppas jag att detta kan bli en nystart på mitt regelbundna gymmande igen. Bra för ryggen och bra för min löpning.

Direkt efter styrketräningen fick jag med mig Jacob på en löprunda med låg puls - riktigt låg puls. Det är ett trevligt pass som man med fördel kan vara några stycken på. Passar de flesta och är ganska socialt eftersom man inte tar ut sig. För min egen del känns de här passen riktigt lugna, som jag berättat om tidigare (eller kolla mer i faktarutan längst ner i detta inlägg). Min puls fick styra det här passet. Vi sprang tills pulsklockan varnade vid 115 slag per minut, och då började vi gå tills pulsen var nere på 105 igen. Sen blev det lugn löpning igen. Upplägget blir som ett intervallpass, fast utan att vara plågsamt. Efter en stund bestämde vi oss för att köra två lugna intervaller följt av en med lite mer utmanande löpning. Sen upprepade vi detta. Det blev himla bra och vi fick ihop ett trevligt och behagligt träningspass med mycket prat.

[snabbfakta: 8k, 1.00:28/7:34-tempo, medelpuls 110bpm (59 % av min maxpuls), höjdstign 94m.]


"Gubbar som lubbar..."


Kan inte låta bli att återigen nämna den vädersituation vi har här i Skövde och i stora delar av Sverige just nu. Det har varit riktigt varmt och solen har stekt oss under en lång period. I onsdags fick vi ett välbehövligt avbrott då en regnskur kom över oss. Men den skuren märker man knappt av i dag. Redan i går var det hett igen och det mesta som regnet gav hade torkat upp. Värmen fortsatte nästan likadant i dag, kanske något lite svalare... För de flesta semesterfirare har den här sommaren varit rena medelhavs-drömmen. För andra en mardröm! Jag hör till dem som gillar sol och värme men när det blivit så här mycket av den varan så har jag mer och mer börjat längta efter svalare luft. Och regn! En blandning av värme, svalka och regn. Tänk, man blir visst aldrig riktigt nöjd... Men jag har faktiskt blivit bättre på att löpträna ute i hettan den här sommaren. Har man bara med sig vatten och tar det lugnt så går det rätt bra. Kroppens förmåga att anpassa sig till rådande förhållanden är imponerande. Värst är det nog för våra äldre och djuren. Många som lider där.


Torrt värre...

Gula gräsmattor nästan överallt


Nu får vi ändå hoppas på mer regn. Dels för att naturen rent allmänt behöver det, men också som hjälp till att släcka de hemska bränder som rasar runt om i vårt land. Man lider verkligen med de människor som hals över huvud får lämna sina hem utan att veta vad de får återvända till. Finns gården kvar? Hur ser skadorna ut? Man vet inte alls vad som väntar när man ska hem igen... Fruktansvärt.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på