Nu blir det vila från löpningen

Jaha, då blir det ett litet uppehåll i min "varannan-dags-löpträning" ett tag... Kroppen känns otroligt bra trots några rätt tuffa pass det senaste. Ibland kan benen bli blytunga efter hård träning, men så är det inte nu. Benen ska i alla fall få vila fram till startskottet i Österlenmaran smäller av på lördag kväll.

Är riktigt nöjd med de senaste träningspassen. Kroppen och flåset har svarat bra. I lördags sprang jag hem från jobbet. En lugn tur genom stan och upp för bergssluttningen. I mer än fyra sammanhängande kilometer gick det uppför och en stund senare väntade ytterligare nästan en kilometer uppförsbacke till. Det som var riktigt gött var att jag höll hyfsat högt tempo och behöll det i stort sett hela vägen - och det kändes inte ens jobbigt. Snittade de sju kilometerna i 5:11-tempo.

I dag blev det fem stycken supertusingar i Tibro. Jag var där och hjälpte min kära mor med att handla och fixa årets sista gräsklippning. Solen sken, så bra förutsättningar, men tyvärr fanns väldigt lite bensin kvar i gräsklipparen. Hade ingen lust att sätta mig i bilen för att köpa mer bränsle - så det blev full fart på den nästan 1.700 kvadratmeter stora gräsmattan. Normalt tar de mellan 50-60 minuter att klippa klart. I dag satte jag personbästa i gräsklippning där: 30 minuter. Och bra blev det också...


Sammanbiten inför löpningen. I bakgrunden den nyklippta gräsmattan.


Svetten lackade då jag direkt efter klippningen joggade iväg genom skogen till asfaltsvägarna en liten bit bort. Två kilometer uppvärmning senare startade supertusingarna, i stort sett alla under fyra-tempo. Första setet var jobbigast men sen släppte det och känslan i steget blev allt bättre. Första fyrahundringen i andra setet kändes ovanligt lätt i 3:50-tempo. Det blev betydligt jobbigare sen, faste det var bara att köra på. Glad och nöjd stängde jag löpträningspasset på 12 kilometer. Dagen avslutades med ytterligare en klippning (den här gången var jag offret, hos Gilbert på salong Vasa) och sedan byte till vinterhjul hos Bilia. Sen var det bara mys för hela slanten. I morgon blir det nog en vända till gymmet...


Blir det en lika fin soluppgång som dagens i morgon bitti?




MÅL I ÖSTERLENMARAN: Eftersom det är lite oklart om hur lång halvmaran (som jag ska springa) i Österlenmaran är, så har jag bestämt mig för att sätta upp olika snitt-kilometertempo som mål. Brons blir det om snittet per kilometer är snabbare än 5:21. Silver = snabbare än 5:11. Guld om jag springer snabbare än 5:01 per kilometer i snitt...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på