Det ska vara kul att träna

Borde ha klarat av ett gympass nån av de senaste dagarna, men det hände tyvärr inte. Ett pulsstyrt löppass blev det i eftermiddags i alla fall. Nästan 12 kilometer i och utanför Tibro satt riktigt fint. Nu skulle det verkligen sitta fint med benmassage...

Såg ni 90-plussarna på 'Fråga doktorn' på teve i går? Ett underbart reportage om ett gäng människor som tränade styrketräning tillsammans. Alla var över 90 år, någon 102 år. Det var häftigt att se! De hade kul och trivdes ihop. Det är så det ska vara när man tränar - det ska vara kul. Här gäller det att man hittar en balans i det man gör så att det verkligen är roligt varje gång. Inspirerad av det jag såg på teve längtar redan efter nästa styrketräningspass.

Dagens löpning var rätt kul faktiskt. Bara det att passera platser som Pökängsvägen och Pökan tar fram en form av min barnsliga förtjusning... Lite jobbig var löpträningen dock på sina ställen, då jag sprang ute på en del öppna fält på vischan. Målet var att hålla pulsen på max 145 slag per minut. Gick inte så bra på den första kilometern men sen lugnade den sig och gick betydligt bättre. Det blev ett skönt pass som gick hemifrån mor och genom delar av Tibro, Hörnebo, Hedvigsnäs, Kårtorp, Ruder och Kyrkefalla. En dryg timma senare var löpningen klar. Efter duschen blev det lunch och fika tillsammans med mor. Hon var sparsamt imponerad över mina löpfakta om stegkadens, steglängd och tid för markkontakt. Men när jag berättade om min medelpuls på 142 slag per minut tog hon fram sin anteckningsbok och berättade att hennes medelpuls minsan var 70 vid den senaste blodtrycksmätningen... :D



En bild över fälten mot Ruder, tagen i höjd med Framnäs.

Även denna bild är tagen från Framnäs, i rikning mot Hedvigsnäs.


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på