Härlig trailträning

Med tunga steg och en andhämtning som inte var av denna jord gav jag mig ut på Billingssluttningens kuperade småstigar i dag. Målet var att träna lugn trail-löpning och samtidigt få en skön runda i vår vackra natur här på Billingen.

Det har varit enormt tungt att komma igång efter uppehållet med ryggskottet. Är fortfarande riktigt tungt, men det är väl bara att jobba på och lita på att träningen ger resultat - även om man inte orkar ge allt. Ha tålamodet och lita på att orken och styrkan så sakteliga byggs upp...

Men energin finns inte där, inte heller i dag då det blev det en tur tillsammans med Anna på delar av Billingeleden. Vi startade på Stenvägen/Norra Bergvägen och sprang upp i skogen väster om Lingonstigen och vidare norrut via slalombacken, Dälderna och Ryds grottor. Vi sprang till största delen på små, kuperade stigar, där blicken för det mesta fick vandra över stigen för att se var man satte ner fötterna. Med massor av förrädiska fällor i form av rötter, stockar och stenar var det viktigt att "scanna av" terrängen framför en. Med en framtida större vana att läsa terrängen så tror jag att man kommer kunna njuta mer av omgivningen också.

Efter den tunga backen vid Ryds grottor vek vi av vägen och sprang in på den lilla stigen som utgör en genväg på vägen tillbaka mot Lerdalavägen/Raka linan. Därefter blev det ännu fler småstigar mot Billingens fritdsområde och ned för Caterpillarbacken och hem igen. Ju längre vi sprang destå lättare kändes det att springa (iaf för mig). Elva kilometer senare var vi klara. Det kändes bra och nu laddar jag om för ett nytt pass på söndag. Det är kul med trail-löpning och så här långt har jag inga tankar på tempo eller tider i skogen. Lördagskvällen har gått i trötthetens tecken och sängen lockar ordentligt just nu. Ishockeymatchen mellan Kanada och Ryssland får nog vara för min del...

Glada miner när det gick nedför på gamla slalombacken. Sen var det bara femhundra meter kvar tills vi var klara dessutom...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på