Lätt jogg i ösregn


När jag tittade ut genom fönstret i morse så vräkte regnet ner. Det lockade inte att ge sig ut så jag startade med en tidig frukost, kopplade av lite och tog efter en stund med mig Selma ut på en mycket lugn joggingtur i det ihållande regnet.

Jag hade bytt om till löparkläder, å vi gav oss av tillsammans mot Järnvägsbanken mot Axvall. Den första kilometern tog längst tid eftersom Selma om och om igen behövde göra det en hund brukar behöva göra på sin första promenad på morgonen. Men stoppen blev allt färre och vi kunde så småningom jogga mer eller mindre oavbrutet i ett lugnt tempo. Det var riktigt blött och kallt! Det iskalla regnet piskade i ansiktet och kroppen blev allt blötare och allt kallare. Det bästa klädesplagget som jag hade tagit på mig var mina Craft vinter-tights. Dom höll benen torra och varma. Lustigt förresten vad vädret förändras snabbt från dag till dag. I måndags var det varmt och skönt å jag kunde springa i shorts (se bild nedan). Men så är det ju april också och vädret växlar snabbt...


Innan löpningen i måndags. Bild: Micke Svensson, Mickes Skidblogg.



Jag hade uppenbarligen valt helt fel plagg på överkroppen för löpning i regn. Blev snabbt våt och kall, och när vi tagit oss de fem kilometerna till Stenberget vände vi stelfrusna hemåt igen. Var ändå nöjd med joggrundan som hamnade på en mil totalt. Det blev en rejäl mix av gång, jogg och en massa stopp. Perfekt då kroppen behövde vila efter en ganska tuff löpperiod. Aktiv vila gillar jag! Bra återhämtning.

Selma har också sin löpperiod nu förresten. Den är ju av ett annat slag å för tillfället så är intresset för att nosa på ungefär tvåtusen ställen mycket stort. Det visste jag ju innan löprundan och hade räknat med. Hon fyller sju år om några dagar och det går inte köra alltför hårt med henne på löpturerna. Mot slutet visade hon mig sitt missnöje. Hon var rejält blöt och gav mig "det onda ögat" ett par gånger. Visste knappt att hon har så mycket ögonvita. Jag antar att hon inte var lika nöjd med passet som jag? Pysslade om henne riktigt ordentligt när vi kom hem och då såg hon nöjd ut igen. Allt förlåtet antar jag. :)

Dagens Wing for Life kapacitet/resultat: 
10 kilometer på 1.10:00 
[Dagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]


Så här såg delar av Järnvägsbanken ut i dag

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet