Hemska intervaller igen

Med de tre senaste löppassen har jag nu nått den klassiska distansen för ett maraton på fem dagar. I dag sprang jag tre stycken 3-kilometers-intervaller i måltempofart för Wings for Life World Run i Kalmar den 8 maj. Det var hemskt!


Veckans distans så här långt



Fick ihop totalt 16 kilometer med uppvärmning, nedvärmning och gång efter intervallerna. Tanken var att mina kilometertider skulle hamna mellan 4:50-5:00 minuter på intervallerna för att kroppen ska kunna vänja sig vid tempot. Men det gick lite snabbare vid några tillfällen (på fyra av de nio kilometerna höll jag mellan 4:29-4:44-tempo). Varje intervall-kilometer var hursomhelst riktigt jobbig och just nu känns det nästintill omöjligt att klara av 28 kilometer sträcklöpning i samma tempo (mitt mål i Wings for Life). Må vara att jag tränat ganska mycket det senaste och kanske är lite lätt sliten - men vi får se vad kroppen säger om nästa veckas försök på tre stycken 5-kilometers-intervaller i detta tempo. Tänkte att det ska ske på torsdag och jag skulle tro att det får bli ett par lugna pass innan dess (alternativt ta bort ett träningspass) för att kroppen ska vara någorlunda utvilad. Överväger även 15 kilometer snabbdistans i måltempo. Men då hade det varit väldigt skönt med sällskap som draghjälp.

Efter nästa veckas mängdträning ska jag minska distanserna succesivt. Lär inte följa mitt träningsupplägg till punkt och pricka inför detta speciella lopp. Formtoppningen ska ske genom en hel del vila men vecka 17 (25apr - 1maj) blir det ett par rejält pulshöjande aktiviteter. Jag funderar på att byta ut nått pass mot ett par omgångar skidgång i slalombacken (för jag är inte sugen på att springa norska intervaller). Det brukar få upp pulsen ordentligt. Och det är ju inte dumt strax innan man ska springa ett lopp. Förra året sprang jag mitt snabbaste millopp i Oslo - det var åtta dagar innan Wings for Life i Kalmar- och där i Oslo låg snittpulsen på 164bpm (precis under min mjölksyratröskel). En riktig pulshöjare som gav resultat i Kalmar...

Dagens Wing for Life kapacitet/resultat: 
22 kilometer på 1.56:00 
[Dagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet