Långlöpning och smågodis

Fast besluten att bli uthålligare och snabbare på längre distanser fortsätter jag nu formtoppningen inför Wings for Life World Run om 38 dagar. De senaste sju dagarna har jag sprungit längre än någonsin - 66,57 kilometer - typ En Mil Om Dagen...

Jag kan inte minnas att jag sprungit så långt på en sjudagarsperiod tidigare. I dag var målet att springa långt i A1-zonen (max 78 procent av maxpuls). Till en början gick det bra att springa ganska fort men så snart det gick uppför så stack pulsen upp snabbt. Och ju längre jag sprang desto svårare var det att hålla tempot med samma låga puls - då blev det några sträckor med promenader för att hålla pulsen på rätt nivå. Fick ihop drygt 22 kilometer i solskenet och medeltempot blev 5:33/k. Nu var ju inte det här något försök att hålla högt tempo men faktum är att den här löpningen hade tagit mig nästan 19k i Wings for Life. Om jag inte skulle hålla ner pulsen hade jag nog hunnit lite längre.

Tittar vi framåt så är det dags för nästa träningspass på lördag. Trots att jag sprungit mycket de senaste dagarna så känns det väldigt bra i benen och inga som helst tendenser till överansträngning. Men man ska inte ropa hej för tidigt. Passet på lördag blir förmodligen veckans kortaste. Tänker mig några kilometerlånga intervaller omkring 5-minutersgränsen. Ska försöka hitta en behaglig ansträngning å se var jag hamnar. På måndag blir det eventuellt ett pass tillsammans med ett stort gäng löpglada vänner, där coachen för passet har utlovat många höjdmeter. Kul!

Dagens Wing for Life kapacitet/resultat: 
19 kilometer på 1.45:00 
[Dagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]


Har man sprungit långt på dagen får man äta smågodis på kvällen. Det står i Svea rikes lag...


Avslutar med lite månadsstatistik för mars: Löpning - 186,13k [177,96k förra året] som tagit 18h 34min 29sek (10km/h) och innehållit 1.680 höjdmeter. Längdskidåkning - 15,14k som tagit 1h 31m 42s (9,9km/h). Styrketräning - 5h 40min 57sek. Total träningstid i mars landade på 25h 47min 08sek - nästan en timma varje dag (snitt).

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet