Träning för att det är kul!

Nytt år som sagt och med det kanske en del nya mål. Hur tänker du? Vill du bli starkare, snabbare eller lättare? Kanske både ock eller alla tre? Jag vill det! Men jag vill inte pressa mig till något. Jag vill att träningen ska ske på mina villkor och jag vill träna av blott två anledningar - för att det är kul och för att jag ska må bra av det!

Visst, jag kan ibland tänka att min träning är till för att jag ska bli både snabbare och uthålligare i löpspåret. Jag kan tänka att jag ska köra långa pass för att bränna fett och hålla "gubbmagen" borta (och hur lätt är det?), och ibland kan jag till och med tänka mig fler synliga muskler i nån slags naiv fåfänga och tankar runt "Beach 20xx" och liknande... Om dessa tankar var de enda drivande till att jag tränar då hade jag nog inte stått ut så länge. Jag tränar som sagt för att jag tycker det är roligt och för att jag mår bra av det!

Det här blir ett ganska långt blogginlägg. Scrolla ner till slutet, om du inte orkar läsa allt, så sammanfattar jag det hela där. :)

Några små mål vill jag ha med mig när jag tränar. Som att ta med mig förra årets viktigaste filosofi i löpträningen - den att jag gärna vill slå personbästa men att jag inte sätter upp en jakt på att göra det. Jag kör på bara och ser hur det går. I min ålder - i alla fall för mig - blir det svårare och svårare att göra snabba tider. Men man kan ju utvecklas på andra sätt också, till exempel genom att orka springa längre distanser eller längre tid. Att oroa sig över att de snabba tiderna inte nås ligger mig inte för. Jag är så nöjd bara jag kommer ut och kan jogga en runda... Och i år har jag anmält mig till några olika lopp med en viss omsorg. Utmaning och variation har varit ledstjärnor i mina val. När det gäller mig själv för övrigt så funkar träningen som ett bra sätt att hålla vikten, öka motståndskraften mot t ex förkylningar (peppar peppar ta i trä), ha en god kondition och känna ett allmänt välbefinnande.

I spalten till höger kan du rulla ner och läsa om de olika lopp jag valt och du kan se mina mål för i år. Där ser du bland annat att jag har några konkreta och mätbara mål nedskrivna. Det är ganska trevligt att ha det för då har man något att jobba mot. Det ger träningen ytterligare en dimension - men det är som sagt inte nån jakt på att absolut klara av dessa mål. Dom bara finns där som en slags morot och mållinje inom respektive kategori.

Men kan man ha andra mål med träningen än det som är mätbart i tid, sträckor och vikt (min egen och den på skivstången)? Jo, det är klart att man kan. Jag har funderat mycket på det här med löpteknik och hur jag kan utveckla den. Det finns många olika kurser att välja på och det går även boka in sig på personliga utbildningar. Man kollar sitt löpsteg, och man får råd om vilka förändringar man behöver göra och förhoppningsvis hur man utvecklar sig... Att boka in sig på en sådan kurs är faktiskt ett av mina framtida mål (inte nödvändigtvis i år), trots att jag varit skeptisk mot detta tidigare. Men jag tror det kan vara värt ett försök. Är det någon av mina läsare som har någon erfarenhet av löpcoacher eller liknande? Berätta gärna i kommentarsfältet. 

Jag vill även bli bättre på att springa på småstigar och liknande i skogen (trail). Menar inte att springa snabbt eller långt utan bara behärska tekniken bättre. Det är kul med skogslöpning och den ger ju sån bra styrka för fötter och ben. Sen är det ju detta med traditionell styrketräning för resten av kroppen också. Det är ju så himla bra med styrketräning men jag lägger alltmer tid på löpningen (för att den är så mycket roligare). Förutom att bli bättre och mer allround på löpning så ska jag även försöka bli bättre på skidor. Nu i vinter förhoppningsvis på längdskidor och till våren/sommaren på rullskidor. Bra balans- konditions- och överkroppsträning!

Sen har jag vissa mål vad gäller utrustning också. Nya träningskläder, vätskebälte/ryggsäck, terrängskor och en ny pulsklocka står på min önskelista i år. Får se vad man har råd med. Håller på att spara till en ny pulsklocka just nu.

Skulle behöva få in mer styrka i mitt upplägg men jag ligger redan högt vad gäller total träningsmängd varje vecka. Det finns inte mycket utrymme i tid - inte om det ska funka med jobb och ett fungerande liv i övrigt. Sen vill jag ha det på en lagom nivå också. En timma på gymmet betyder oftast mer tid i anspråk än så. Plocka ihop grejerna, gå till gymmet, byta om, gå hem, duscha, äta nått extra och tvättning av träningskläder. Fyrtiofem/femtio minuter utöver själva gympasset får man räkna med. Men med lite disciplin kanske man kan lägga in ett och annat styrkepass hemma. Bara byta om, plocka fram mattan, banden och hantlarna å köra på! Där sparar man in tjugo minuter direkt för att ta sig till och från gymmet. Å så kan man ändå vara lite social med familjen samtidigt som man tränar - kanske få dem att hänga på till och med? Ska i alla fall försöka få en egen rutin på det här med hemmaträning på mina tuffaste arbetsveckor!

Men i dag var jag iväg till gymmet för årets första styrketräning. Det blev ett pass enligt HIT-metoden och det kändes bra. Tänker på att jag inte är sådär superstark som många andra men att kroppen mår bra av träningen. Ibland kan jag lägga på rätt tungt i maskinerna och det funkar hur bra som helst å jag känner mig stark - men ibland är det så himla segt å jag är världens klenis. Det var mycket folk på Actic i dag. Många nya ansikten så här på årets första dagar. Det är trevligt tycker jag. Det är fint att se att viljan finns och jag håller tummarna för att de flesta hänger i även efter ett par månader.

Hur sammanfattar vi då 2016 års mål vad gäller träning? Satsning framåt för att det är kul att träna och för att man mår bra av det! Gör det som du tycker är kul - då funkar det i längden. Jag springer och joggar mest (roligast) med vissa mål i sikte. Jag går långa promenader med hunden (en lisa för själen) och jag styrketränar på gymmet (för mina ryggbesvär - hälsomotivation). Jag försöker variera träningen genom att få med längdskidor/rullskidor också. Jag vill bli bättre på att springa i skogen och utveckla min löpteknik (minska skaderisken och bli effektivare). Jag ska även försöka öka på mängden av styrketräning genom att lägga in en del hemmapass (bli starkare å minska mina ryggbesvär). Å till sist - jag vill ha mer prylar för att göra löpningen och skidåkningen både behagligare och roligare. Och med lite nya kläder kan man väl inte bli annat än snyggare...


Tänk positivt!
Jajjemen...


Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro

Ångestfyllda SLA-loppet