Fredagsfys blev fredagsmys

Efter att jag la ut filmklippet i gårdagens inlägg och på Instagram så fick jag en hel del tips om vad jag ska tänka på för att få en bättre löpstil. Jättekul med engagemanget och nu tar jag till mig lämpliga delar av de tips jag fått.

Här hittar du filmklippet på Instagram.

Jag har fått en del kommentarer om min armpendling - och det med rätta - för jag flaxar en hel del med armarna och får därmed överkroppen i betänklig svängning (se bild nedan), vilket stjäl energi och gör löpningen onödigt jobbig. En förklaring till att vänsterarmen inte vill vara med riktigt, är att jag har en lätt funktionsnedsättning i den sedan en skada jag ådrog mig i samband med en bilolycka i början av 80-talet. Men jag jobbar på att kanske få armen och bålen lite starkare och därmed bli stabilare framöver. På så vis hoppas jag att svängningarna i överkroppen minskar något. Mitt mål är nu att tänka mer och mer på min löpteknik och göra små justeringar som känns naturliga och rätt - och som funkar för mig. Det viktigaste är att löpningen känns bra och att jag håller mig skadefri.

Läs mer om löpteknik.

"Hellre lite dålig löpteknik och snabb - än så kallad bra löpteknik och långsam."

När jag kom hem efter jobbet i dag så bytte hela familjen om till träningskläder och sen körde vi igång ett styrketräningspass ihop. Vi gjorde plats i vardagsrummet och satte ihop fem olika stationer med olika övningar. På med hög musik å bara köra! Så enkelt att fixa till på egen hand. Det blev inte nått jättetungt pass men det var ett himla trevligt sätt att välkomna fredagskvällen på. Å en del svett framkallade det halvtimmeslånga passet och alla tre var väldigt nöjda efteråt. Testa gärna själv nån gång. Har du svårt att komma på vad du ska göra så finns massor med förslag på olika webbsidor, t ex HÄR. Annars använder du Google bara... Efter en lång och skön dusch tog jag med mig Selma på en kvällspromenad i snön. Nu har vi slappat i soffan med På spåret och Skavlan. Så nu avslutar jag det här inlägget - för farbror ska sova. Långa arbetspass hela helgen väntar...

God natt! :)

Bild från Vinterspringet i Rankås, Tibro (se inlägg från 3 januari, där även en video finns). Armarna far in mot kroppen, särskilt vänsterarmen, och svängningar i överkroppen uppstår.
Bild: SokUnden 





Kommentarer

  1. Åh vad mysigt! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var rätt trevligt. Och enkelt! På mina "långa jobbveckor" har jag lite svårt att komma iväg till gymmet, så det här blev ett bra alternativ tycker jag. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet