Smuttintervaller i backe

Dagens löpning i backe blev en prövning. Jag har aldrig tidigare kört intervaller med varannan snabb och varannan långsam. Det var rätt jobbigt faktiskt...

Upplägget var Annas och det var kul att testa något nytt. Under uppvärmningen kändes benen rätt tunga - och Anna som var med skrattade förnöjsamt och sa att hennes upplägg med många gympass i mitt träningsschema kanske hade tagit ut sin rätt. Det kan nog ligga något i det. Jag körde ju rätt hårt på gymmet förra veckan. Tre pass blev det och det vore ju konstigt om det inte skulle kännas av. Jag är ju van vid 1-2 pass per vecka normalt. Och i morgon är det dags igen...

Men nu tillbaka till intervallträningen i backen igen. Efter uppvärmningen stod vi på cykelbanan intill Billingskolan på Norra Bergvägen och hade 400 meter backe framför oss. Åtta gången skulle vi ta oss upp för denna (4 procents lutning), vilket ger 3.200 meter i backe. Första intervallen skulle gå i 5:20-tempo, vilket den gjorde, och den andra i 4:20-tempo - vilket vi nästan prickade in precis. Övriga intervaller gick både snabbare och långsammare men helt godkänt.




Det var ovant att växla tempo och jag tyckte nästan att de långsamma intervallerna uppför var jobbigast. I alla fall mentalt. Men det var ett bra sätt att träna kroppen att lära sig olika tempo. Jag försöker ju bli bättre på det, liksom att jag vill bli bättre på att hitta ett jämt tempo i mina framtida lopp. De två första intervallerna sneglade jag på klockan, resten försökte jag köra på känsla. Det var ett trevligt pass och vi blev lite djupa å talade om livets viktiga ämnen, samtidigt som vi hämtade oss på vägen ner inför nästa intervall. På den allra sista intervallen tänkte jag trycka på lite extra - speciellt i slutet - men det var tungt i benen då. Det kändes verkligen att man hade sprungit sju intervaller innan. Som ni såg på bilden ovan så blev det ett 4:15-tempo på den sista intervallen. När vi hade tagit oss ner igen så blev det en skööön nedjogg och sen hem till duschen. Ett riktigt smutt pass...

Micke skickade ut ett sms på vårt gruppkonto bland löparvänner i dag. Han ville peppa oss för fortsatt träning trots att det blir allt mörkare och kallare. Många tycker det är jobbigt att ge sig ut då - men med mig är det nästan tvärtom. Jag gillar att springa i mörkret! Jag gillar att springa när det snöar och regnar - det enda som kan stoppa mig är när det blir allt för mycket snö på vägarna som inte hinner att plogas bort. Men i vinter kommer jag kanske att se detta som en utmaning. Ungefär som att jogga ute på myren i somras - det går inte fort men det är slitsamt och en förbaskat bra träning...

Men visst är det gött att köra nått inomhuspass också. Löpbandet gillar jag inte men det kan funka med nått kort pass ibland. Rekordet är nog när jag körde 18k en gång. Usch... Men korta intervaller på bandet kan jag gilla. Det kan jag nog ta nån gång i vinter kanske. Annars är det utomhusträning som gäller. Från nästa vecka går jag på allvar in på mitt eget nygjorda träningsschema där jag har ökat på löpträningen något mot vad jag hade i mitt gamla upplägg. Nä, inte tänker jag tagga ner bara för att det blir mörkt, kallt och lite halvtaskigt väder... Jag säger: VÄLKOMMEN VINTER!!! Nu kör vi! :)



Selma tränade också intervaller i dag - i nedförsbacke...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på