Snart dags för Sentrumsløpet i Oslo

Bara 41 timmar kvar till starten av mitt första stora lopp i år. Känner mig i hyfsad god form inför Sentrumsløpet i Oslo nu på lördag. Norrmännen ska få en match! I dag blev det en sista runda för att känna på och testa formen...

Som vanligt inför ett lopp blev det en liten lätt runda i kväll, innehållande några korta och lugna intervaller. Kändes bra. Kändes helt okej, faktiskt. Nu blir det träningsvila fram till en stund före det att min startgrupp ger sig iväg på Karl-Johan (klockan 16:06). Då blir det någon form av uppvärmning, troligtvis nån kilometers löpning med några stegringslopp. Sen är det bara att köra på och njuta av loppet tillsammans med de andra tiotusen löparna på Oslos gator.

Studerade banan i Oslo i dag. På kartan alltså. De första fyra kilometerna får jag räkna med en hel del uppför. Det är inga jättestigningar det handlar om, runt 35 höjdmeter bara. Men dessa kommer nog att kännas. Efter det blir det lite lättare med mest utförslöpning och bara några få avbrott av korta uppförsbackar. Inte heller på dessa sex kilometer är det några jättesänkningar som det handlar om. Men jag hoppas kunna få en fördel av lite mindre ansträngd löpning här. På slutet är det mest flackt. Jag vet inte - men det känns som att den här banan kan passa mig rätt bra. På pappret alltså. Planen är att börja med att ge järnet uppför i början (innan man hunnit bli trött), öka farten mer och mer efter fyra kilometer, fram till nån kilometer innan mål där jag lägger in en spurt och passerar mållinjen på personbästa. Där har ni mitt drömscenario. På pappret alltså... *blink, blink*

En guldfärgad sols första strålar strax efter halvsex på morgonen

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet