Om dagens träning

Plankan i tre minuter, åtta kilometers tröskellöpning, styrketräning på gymmet och en utmaning i stakmaskinen. Där har ni dagens träning för min del. Nu väntar tre dagars vila - bara plankan ett par av dessa dagar.

Plankan i förmiddags var ganska jobbig. Tre minuter är jag uppe i nu, i denna "28 Days - Plank Challenge". I morgon ökas det till tre och en halv minut - så jag väntar nog tills kvällen innan jag gör den. Då får jag maximalt med vila innan. Än så länge har jag klarat den förutbestämda tiden i ett svep vid första försöket. Men det blir tuffare och tuffare...

Efter några kilometers promenad med Selma mötte jag upp en ungdomsvän vid Stadshuset för en lunchjogg tillsammans. Conny brukar dra med sig ett gäng från Skövde kommun ut på löpning varje måndag vid lunchtid. Jag har faktiskt aldrig sprungit ihop med honom förut, så det här var en ny erfarenhet. Vi började vid Stadshuset och sprang Norra Bergvägen hela vägen upp till där Södra Bergvägen tar över. Sen vek vi av mot Brandstorp och nådde högsta punkten på rundan. Då hade vi förflyttat oss ungefär 3 kilometer och 84 höjdmeter från starten - ett snitt på 3 procents uppförslutning. Men vi höll ett precis lagom tempo - inte för hårt men inte för slappt heller. Vi fick ganska mycket nedför resten av rundan och kunde hålla ett betydligt snabbare tempo. Min puls var ganska hög mest hela tiden, men även om den ibland var uppe i över 90 procent av max så var aldrig upplevelsen av ansträngningen så hög. Det var prattempo i stort sett hela tiden. Sorterar in passet som tröskelträning och tackar Conny och Stefan för det trevliga sällskapet. Det gör jag gärna om!

I kväll var jag på gymmet helt kort och styrketränade. Avslutade med några minuter i stakmaskinen och antog Mickes ("Bengt") utmaning att sprint-staka 100 meter på tid. Nu är ju han en av Sveriges absolut främsta 50-åringar på skidor och gör sprinten i maskinen på 17 sekunder - fast jag måste säga att jag var sjukt nöjd med att klara av mitt absolut första försök på 24.4 sekunder. Lite mer träning så kanske man kan putsa den tiden något? Kanske "Bengt" börjar bli lite nervös om jag närmar mig? ;)

Nu blir det vila inför Vinterspringet 5k på lördag. Lätt löpning med korta intervaller på fredag bara. Väcka kroppen! Får se sen hur det känns på lördag. Antingen blir det snabba fem eller så får det bli ett rent träningspass. I vilket fall ska det bli kul.

 
 
Just rasat ihop på golvet efter dagens treminutersplanka
 

Lunchlöpargubbar: Conny, jag och Stefan

Fick ett väldigt fint omnämnande av Conny på FunBeat. Kul! Han är en mångårig atlet, grym löpare och cyklist, så orden kändes extra bra då de kom från honom.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet