Mina bästa 15 kilometer

Dagens Vinterspring i Hova gav skäl för namnet. Det var snö i luften och snö på marken och jag gjorde vad jag kunde för att hålla mig till min plan - att springa de 15 kilometerna på en tid runt 1.25. Det gick bra. Lite bättre till och med!

För när jag kom i mål visade klockan på 1.16:05. Mitt första lopp på den distansen, så jag lägger till det som ett av mina personbästa. Tror inte jag sprungit så fort, så länge, på nått träningspass heller... Men åter till loppet. Vi startade vid Movallens idrottsplats i Hova och sprang på en fem kilometer lång bana som mestadels bestod av oplogad snöig grusväg. Där fanns en del uppförsbackar och i dessa kände jag att min backträning hade gjort nytta. Kunde stå på där i samma fart som på övriga banan och då tog jag in på mina medlöpare. Sista kilometern blev avgörande mellan mig och mannen som kom tvåa på 15k (Lasse Björnfot). I de två sista backarna tryckte jag på lite extra, efter att vi hade sprungit ihop och pratat i ett par kilometer, och ryckte ifrån honom med nån minut eller så.

I mål kom jag med en puls på 175bpm (snitt 161bpm på hela loppet) och jag var ganska trött då - men långt ifrån lika trött som jag var i Karlsborg för två veckor sedan. Fick tillfälle att tala med Lasse efter loppet. Han var några år äldre än mig och för ganska många år sedan hade han sprungit halvmaror på tider runt 1.12, maraton runt 2.30 och milen på cirka 34 minuter. Skojade med honom och sa att jag nu ska lägga till på mitt löpar-cv att jag lyckats med att springa ifrån en sådan löpar-atlet...

Första varvningen

Efter målgång. Mannen i orange var en av oss två som sprang 15 kilometer i dag





Jag och Mariestadslöparen Lasse Björnfot efter våra 15 kilometer

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet