Klarar jag milen på 50 minuter eller bättre på söndag?

Tävlingsvecka! Dags att springa ett lopp igen. Dagarna innan tävling brukar bjuda på en speciell känsla. Jag drar ner något på vardagsmotionen och tränar lite skonsammare en sån vecka. På söndag är det dags! Dags för en premiär i Skövde: Göteborgsvarvet anordnar ett Seedningslopp här för första gången och jag ska vara med. Jag har en plan - och den är mycket enkel...

Föga överraskande är mitt mål att avancera framåt i startgrupperna i Göteborgsvarvet den 23 maj 2015. För att göra det måste jag springa på ca *51:30 minuter eller snabbare i Seedningsloppet. För att ta mig till grupp 8, den före VG-regionen och Volvo, måste jag få en tid som är bättre än ca *50:00 minuter. Det är dit jag vill! Men jag är inte i toppform just nu. Det känns inte som nån självklarhet, men chansen finns!

I dag var jag ute på en milrunda där tanken var att bara lubba på i ett behagligt vilsamt och skönt tempo. Tänkte springa med låg puls (under 140bpm) men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Började med att springa i vad jag tyckte var ett lagom tempo - runt 5min per kilometer - men då låg pulsen en bit över 150. Lugnade mig för att få ner pulsen och sprang riktigt långsamt i några kilometer (tog mig till och med lite tid att filma - se nedan). Det kändes rätt okej och jag kunde trycka på lite extra på slutet. Stärkt av detta träningspass har jag nu bestämt mig för att starta Seedningsloppet i ett tempo som känns behagligt och som jag tror att jag kan hålla resten av loppet. Springa mer på säkerhet istället för att försöka persa och därmed kanske gå ut för hårt och riskera ta slut. Jag hoppas att kraften finns att kunna ligga runt fem minuter per kilometer och att jag sen kan trycka på lite extra mot slutet. Då tror jag att jag avancerar. Vi får se...

*Hoppas jag räknat rätt på ett ungefär...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet