Vägen mot 10kSub50

Så här veckan efter Göteborgsvarvet har jag tagit det lite lugnare med löpningen för att undvika skador. Men det innebär inte att jag legat på latsidan. Redan dagen efter varvet var jag på gymmet och jobbade bort en del av värken ur benen...

Kör efter träningsprogrammet som ska ta mig under 50 minuter på milen. Fast denna veckan bytte jag ut måndagens lugna 8 kilometers löpning mot 20 kilometer cykling istället. Det blev en knapp timme på sadeln genom stan, uppför Billingen (Lerdalavägen) till milspåret och via det genom skogen ut på järnvägsbanken utmed Skaravägen (RV49). Ett bra konditions- och benstyrkepass som var skonsamt mot ben och knän. Har börjat gilla det där med att dra nytta av cykelns fördelar vad gäller skonsamheten. På onsdagen blev det ett nio kilometers långt intervallpass på militärens femkilometersspår, i torsdags kväll ett pass på gymmet och tidigt i morse löpning på Billingen - 12 kilometer i ett lugnt och stillsamt tempo (med max 138 bpm i puls), förutom tre kilometer (7-10) där jag ökade hastigheten till 5:06- 5:05- respektive ett 5:00-tempo. Det har känts precis lagom och nu är planen att klämma in nått pass på gymmet i helgen igen samt lite simträning. Nästa vecka blir lite tuffare med fyra löpträningar, två gym och fem arbetspass. Men det är inte ett träningsprogram som bestämmer över mig! Jag anpassar mig givetvis utefter hur jag känner mig.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet