Nu går vi mot mörkare tider

 Hej på er,

Det är alltför sällan jag är inne här och skriver nu för tiden. Senast var det för ett halvår sen, vid vintersolståndets löprunda - och nu är det samma sak igen... Fast denna gången en löprunda då sommarsolståndet inföll.

Men först en kort sammanfattning av halvåret som gått. I slutet av december gick en närstående bort. Sorgen är fortfarande påtaglig. I januari började jag träna löpning regelbundet igen. Jag kör försiktigt. Tillåter mig varva löpningen med mycket gång. Dels för att inte orken finns riktigt (lider sedan hösten 2020 av trötthetssyndrom - det är bättre nu), och dels för att inte smärtan i knäet ska komma tillbaka. Jag är långtifrån min gamla form, men det funkar. Konditionen har blivit bättre, och jag hoppas på en fortsatt positiv utveckling. Försöker även styrketräna någon gång i veckan.

Under våren har jag sprungit Proppen med barnbarnen, och sprungit Skövde City Run (5 km) på egen hand. I augusti är tanken att jag ska springa Midnattsloppet i Stockholm (10 km).

Inför det loppet kör jag på Garmins träningsprogram "Carmin Coach" med tränare Greg. Just i dag var det en progressionstur på schemat, vilket betydde 15 minuter lätt löpning följt av 10 minuter lite mer pressat. Tyvärr sprang jag kanske lite för snabbt för att vara "lätt" till en början (5:30-5:45-tempo), vilket resulterade i att jag fick gå de sista 3 minuterna, efter ca 2 km löpning. På "den lite tuffare delen" lyckades jag lubba en (1) kilometer i 4:50-tempo - sen var jag helt slut. Andra halvan av de 10 minuterna blandades med gång och korta löpningar. Uthålligheten är inte som förr. 😓

Galet att man inte lär sig. Optimalt hade nog varit att springa första halvan i 6:30-tempo ungefär, och de sista 10 minuterna i 5:30-tempo, eller så. I vilket fall inföll sommarsolståndet under min träningsrunda, klockan 16:57. Den 24:e solståndslöpningen i rad har genomförts. Hör ni, nu går vi mot mörkare tider igen. 👀😉 Men den 22 december klockan 04:27 vänder det mot ljusare tider igen. Får man bara ha hälsan i behåll räknar jag med att fira den 25:e solståndslöpningen denna arla morgon...


Från dagens solståndslöpning


Sommaren ändå


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet