Ett tänkt lugnt pass blev ett maxpass

De här dagarna mellan jul och nyår är svåra att identifiera, i alla fall har inte jag någon känsla för vilken dag i veckan det är. Jobbar tre nätter nu, och i schemat står det fredag, lördag och söndag, och eftersom jag jobbade första passet natten som var, så borde det vara lördag i dag...

När jag vaknade tyckte jag att det skulle passa bra med ett kort (och lungt) löppass, en dag som denna mellan två långa nattpass. Precis innan jag stack ut tänkte jag om. Ville testa ett tröskelpass istället. Det betyder lite tuffare löpning än den tänkta "lugna", och det har ju blivit några sådana pass det senaste. Känner mig hyfsat bekväm med dessa, så jag ställde in pulsvarningen på 155bpm - vilket är mitt i min tröskelzon. Då skulle jag få jobba lite!

Det gick lätt till en början då jag var utvilad och det mesta var nedför. Sen kom första uppförsbacken och efter 1,5 kilometer började det bli riktigt jobbigt. Hade ignorerat pulsvarningen som skrek för fullt, och kört vidare med hög puls. Bestämde mig för att försöka hålla mig där trots allt, och lyckades faktiskt springa ytterligare 2,5 kilometer i riktigt bra tempo, med pulsen i den högsta pulszonen. Men oj vad slut jag var när jag kom hem efter 4 kilometer...


Pustar ut efter fyra tuffa kilometer. Tänkte mig ett lugnt pass först men ångrade mig eftersom jag kände mig redo för lite hårdare löpning. Det är vad jag kallar för känslolöpning - att springa på känsla...


Efter en stunds återhämtning kändes det toppen. Kroppen hade verkligen vaknat till - så nu ska väl nattpasset gå som en dans. Har funderat på om jag ska vara med i Sylvesterloppet i Göteborg på nyårsafton eller inte. Inte bestämt mig än, men är sugen. Att springa en mil där med dagens intensitet och puls kommer inte funka. Då får jag snällt lyda pulsvarningen vid 155 slag per minut. I alla fall till en början. Löpning är underbart! I dag infann sig den där underbara känslan efter löpträningen...


Hela 81 procent av löpträningen gick i de tuffaste zonerna, 60 procent i den tuffaste. Och jag som tänkte ta det lugnt först...

Tempot för mjölksyratröskeln ändrades igen. Från torsdagens 4:44-tempo till dagens 4:41-tempo per kilometer.


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet