Fredag med förhinder

Fredagen skulle ägnas åt styrketräning på gymmet, men så upptäckte jag att tvätthögen plötsligt vuxit sig alltför stor (hur gick det till?) - så det var bara att bita i det sura äpplet och ta tag i den biten istället. I och för sig ett träningspass det med, eftersom jag fick springa ett antal gånger i de 60-talet trappsteg till och från tvättstugan. Fast den traditionella styrketräningen hade verkligen behövts för jag har inte riktigt skött min styrketräning den här veckan. Aja, ibland blir saker och ting inte riktigt som man hade tänkt sig. Livet, ni vet...

Annars kan jag glädja mig åt torsdagens löpträning (tror jag). Min pulsklocka vittnade i och för sig om ett dåligt prestationsförhållande, den tyckte jag var "rätt kass" helt enkelt, men själv tyckte jag att det kändes som ett bra träningspass. Rundan som jag sprang efter åtta på kvällen gick till stor del upp och ner för bergssluttningen. Vill ju gärna få in mer backträning i mina löppass igen, och det fick jag verkligen. Höll mig strax under 6:00-tempo i alla uppförsbackar - och även om det var jobbigt så kändes det stabilt. Fick totalt ihop 15 km och 154 höjdmeter (enligt min klocka som brukar visa rejält i underkant - så jag gissar på minst 200 höjdmeter). Löpningen i sin helhet snittades i 5:30-tempo. Prestationsförhållande och höjdmeter som klockan visar i all ära, det struntade jag i den här gången! Litade mer på min egen känsla.

Framåt i höst då? Kör på med löpträningen 2-3 pass per vecka. Gärna fördelat på backträning (löpstyrka), intervaller (kondition) och långa, lugna pass (uthållighet). Ibland mixar jag - som i torsdags då det blev både långlöpning och backträning. Sen vill jag få in minst ett styrketräningspass varje vecka också. Och vet ni? En liten uppdatering här; denna lördagseftermiddag kom jag iväg till gymmet för ett riktigt bra styrkepass. Så nu är kvoten för styrketräning per vecka fylld...



FAKTA - de längsta och mest krävande uppförsbackarna på torsdagens löpträning (första 5 km) i Skövde:

  • Gamla Kungsvägen - sträcka; 400 meter (snittlutning; 4,5 % / som brantast* 8,6 %)
  • Södra Bergvägen - 600 meter (5,0 % / 6,1 %)
  • Ekängsvägen/Karl Magnussons väg - 550 meter (7,2 % / 13,0 %)
  • Däldernavägen - 1.000 meter (5,7 % / 11,3 %)
*Brantaste delen som anges mäter minst 100 meter i distans.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på