Speciell solståndslöpning i Dalarna

Jag fick nyss ett sms från en "intresserad anhängare" som undrade hur det hade gått med sommarens solståndslöpning? Sommarsolståndet inföll ju 17:54 i går - hade jag verkligen sprungit? Personen hittade ju inget upplagt på Endomondo.

Jo, jag sprang! Men jag höll faktiskt på att missa det!!!

Kul när sommarsolståndet och midsommarafton infaller på samma dag. Så vill man ju att det egentligen vara och just den här midsommaren befann jag mig på en plats som hör midsommarfirandet till - nämligen i Leksand, Dalarna. Där skulle jag vara med på kvällens traditionella firande (och man firar ordentligt) - å eftersom sommarsolståndet inföll ungefär samtidigt som det hela skulle dra igång blev det ett annorlunda Solståndslopp...

Jag bodde inte i Leksand och jag hade inga träningskläder med mig dit. Därför blev det en kompromiss av mina vanliga solståndslöpningar. En promenad utmed Österdalälven och Siljan där en minuts lätt jogg genomfördes i solskenet just under den minut då sommarsolståndet inföll. Folk undrade nog vad jag sysslade med när jag plötsligt började springa mitt ibland dem. Men det var ett smart upplägg, tycker jag. Slapp svettiga kläder och kunde känna mig bekväm på kvällens festligheter. Men jag höll på att missa alltihop då jag inte hade koll på tiden. Det måste ha varit "en ängel" som viskade i mitt öra att det bara var några minuter kvar till solståndet. Bedrövligt om jag hade missat det... Den korta solståndslöpningen finns nu med på Endomondo också. Så alla kan vara lugna! Mina galna upptåg tar inte slut. Detta var förresten mitt 16:e solståndslopp i obruten följd.

Nästa solstånd är 22 december kl 05:19. Hör av dig om du vill följa med mig på en löprunda då...


Solen stod mittemellan Västanvik och Grytnäs på andra sidan av Siljan då sommarsolståndet föll in.
Dalarna visade sin bästa sida denna midsommarafton...


Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro