Skönt långpass i dag

Träningen inför Helsingborg Marathon den 31 augusti 2019 går vidare. I går körde jag ett tufft pass på gymmet. Först en kvarts svettfest på crosstrainern och sedan fortsatte svetten att rinna på ett intensivt styrkepass. Där körde jag varje övning i tre set - 45 sekunder aktivt och 15 sekunder vila, så kallad "cross training". Maskinerna var laddade med låga vikter, men å andra sidan blev det väldigt många fler repetitioner än normalt. Det känns i kroppen i dag...

Träningsvärken hindrade mig inte från att ge mig ut på en lång löprunda denna sköna torsdag. Vädret var perfekt för löpträning och jag körde än en gång efter konceptet att gå i 10 minuter och springa i 25 - och upprepa detta 3 gånger. Pulsen skulle jag hålla i zon 2, vilket innebar att jag fick hålla nere tempot på de tre 25 minuter långa löpsträckorna. Den typen av intervaller passar min gamla kropp ganska bra just nu. Snittade varje intervall i 5:49, 5:46 och 6:16-tempo.


Att köra ett maraton med dagens upplägg, i det här tempot, skulle innebära en sluttid på 4.35.


Nu har jag träningsvila ett par dagar. Stretchar mina ben och går promenader med Selma. Det blir jobb ett par nätter innan jag kör ett tröskelpass igen. Det blir på söndag, inför mitt tredje och sista nattpass denna helg, och det passet tror jag kommer bli jobbigt. Fyra minuter med hög puls, tre gånger. Hu... Men bra träning! Nästa vecka är jag helt ledig från jobbet - men löpning och styrketräning (och lite annat kanske) ska rulla på som vanligt.


Det har blivit en del de senaste dagarna. Mycket för mig i alla fall...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på