Det var mycket i dag...

En bra dag! En hektisk dag! Med långa promenader. Med årsbästalöpning. Med firande av dottern som fyller jämt i morgon och med en hög nya möbler till hemmet. Rundade av dagen med några timmars tjänstgöring också. Men vi tar det från början...

Morgonen bjöd på en gråmulen himmel, men det var ändå ganska varmt ute. I alla fall för att vara i mitten av oktober. Jag och Selma tog en promenad på en dryg halvmil. Vi tog god tid på oss, lite mer än en timma tog det. När vi kom hem var vi rätt slaka båda två, så det blev "gubbvila" en stund i soffan för min del. Selma snarkade i sin bädd på golvet bredvid mig.

När jag piggnat till stack jag ut på en milslång löptur. Min tanke var från en början att bara springa en mil - men jag bestämde mig snabbt för att "plåga mig" lätt på den här milen. Började därför i en ordentligt brant uppförsbacke och lät andhämtning och puls gå upp ordentligt. Det var en riktigt jobbig start. Efter 300 meter var backen slut, det planade ut och sen fick jag en ungefär lika lång nedförsbacke. Men det tog tid innan jag hade återhämtat mig och kunde öka tempot igen.

Det var ett tag sedan som jag sprang på järnvägsbanken förbi Våmb. Men i dag valde jag den vägen och fram tills jag vände efter fem kilometer gick det mest uppför. Då hade jag avverkat drygt etthundra höjdmeter sammanlagt. På tillbakavägen var det mest nedför och jag ökade tempot för att behålla samma "plågsamma" ansträngning, för det var ju det som var huvudsyftet med dagens träning. Ju längre jag sprang desto mer sa huvudet åt mig att sluta springa. Men jag höll ut! Sista kilometern gick på 4:06. Tror att det är min snabbaste kilometer i år. Bra pannbensträning!

När jag hade stoppat klockan såg jag till min stora förvåning att min tid på milen blev årets bästa. Även de fem sista kilometerna blev de snabbaste jag gjort i år. Min tidigare årsbästatid gjorde jag på Midnattsloppet i Stockholm i augusti. Nu slog jag den miltiden med råge. Nästan med tre minuter! Jag blev faktiskt rejält överraskad i dag, för jag hade inte alls kollat på totaltiden utan bara fokuserat på själva ansträngningen. Men det var gött!


Konditionsvärdet gick upp från 52 till 53 efter dagens pass. Kör jag ett lugnt pass framöver går det säkert ner igen...

Här är den första och mest utmanande backen jag sprang i. Riktigt jobbig!

Trött men nöjd efter löpningen. Gav energi trots allt. :)


Efter dusch och ombyte gick jag och dottern ut och åt lunch på stan. Sen fikade vi hemma. Det blev ett tidigt födelsedagsfirande för nu i kväll åkte hon till Trollhättan igen. Skola och plugg väntar för henne där. Kul att vi fick ses i alla fall. Vi får fira mer nu till helgen. Innan vi fikade var jag ute ytterligare ett par kilometer med Selma. Benen kändes bra, den tuffa löpningen till trots.

Kvällen ägnade jag åt att montera ihop en ny soffa, ett satsbord och ett köksbord. Jag var glad att jag slapp bära upp den tunga soffan själv. Kör hellre en kontrollerad styrketräning på gymmet än att trixa med en 82 kilo otymplig soffa i ett trångt trapphus utan hiss. Tyckte synd om gubbarna som fick slita, för de slet verkligen, men de sa att jag inte behövde tycka synd om dem. Men nu är alla grejer på plats och jag är riktigt nöjd. Efteråt var jag tvungen att vila upp mig, så jag åkte till mitt jobb och fick ihop några timmars övertid. Bra - vila och tjäna pengar samtidigt.

Nu är klockan mycket och i morgon klockan tio på förmiddagen är det jobb igen. Dags för sängen och några timmars sömn innan dess alltså. Good night people!

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på