En go runda i skogen

Det var längesen jag sprang så renodlad trail som jag gjorde i går. Det blev en runda på elva kilometer där jag startade hemma och sprang på småstigar upp på Billingen. Första kilometern innehöll 60 höjdmeter, det två efterföljande kilometerna 65hm sammanlagt. Bra start tyckte jag. Det tyckte inte Jacob, som var med på drygt åtta kilometer av passet. Men han kämpade väl i backarna.


Första kilometern avverkad. Jacob pustar ut...


Lugn traillöpning är riktigt gött faktiskt. Ger musklerna i kroppen en väldigt fin träning och det är inte nödvändigt att det ska gå speciellt fort för att den ska göra nytta. Jag är ju egentligen en asfaltslöpare men känner att jag borde lägga in fler pass i skogen som komplement. Det är skonsam löpning och det är väldigt rofyllt att vara i skogen. En lisa för själen helt enkelt... De två sista kilometerna gick helt och hållet på asfalt. Allra sista kilometern blev den snabbaste trots att den innehöll 20 jobbiga höjdmeter.


Här har vi just kommit upp på berget. Den vägen vi tog bjöd på 125 höjdmeter enligt pulsklockan...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet